KONČNO SO SE ODZVALI: Dars obljublja obnovo elektrostrojne opreme v predoru Kastelec

Koper

Zaradi močnih sunkov burje je bil predor Kastelec v soboto ponovno zaprt. Predor dnevno povprečno prevozi več kot 31.000 vozil, kar ga uvršča med najbolj obremenjene odseke primorske avtoceste, kljub temu pa bil lani zaradi močne burje zaprt kar 144 ur. Dars ocen o napačnem projektiranju predora ne komentira, napoveduje pa obnovo sistema elektrostrojne opreme in prezračevanja ter dodatne ukrepe za zmanjšanje vpliva burje. 

Da je obremenjenost predora Kastelec izjemno visoka, kažejo tudi podatki, ki nam jih je posredoval Dars. Povprečni letni dnevni promet na 8,5 km dolgem odseku Kastelec–Kozina v obe smeri je v letu 2024 znašal 31.228 vozil, med njimi 109 motorjev, 26.742 osebnih vozil, 1.144 lahkih tovornih vozil (do 3,5 tone), 276 srednje težkih tovornih vozil (od 3,5 do 7 ton), 197 težkih tovornih vozil (nad 7 ton), 467 tovornih vozil s prikolico, 2.121 vlačilcev in 172 avtobusov. Lahko si torej predstavljamo, kaj pomeni, če ves ta promet obstane zaradi zapor predora, ki so lani dosegle kar 144 ur.

Stroka pravi, da je Kastelec napačno zgrajen in zato burja piha v cev predora. Na Darsu tega ne komentirajo. Kot so zapisali, avtocesto zapirajo "izključno zaradi varnosti njenih uporabnikov". Dodajajo še, da je ob močnem vetru treba za ves promet zapreti predorsko cev iz smeri Kopra proti Ljubljani, obvoz pa je urejen po vzporedni regionalni cesti med priključkoma Kastelec in Kozina. V smeri Kopra promet po avtocesti poteka nemoteno. 

"Vzrok za zaprtje cevi predora Kastelec v smeri Ljubljane zaradi burje je v zagotavljanju varnosti voznikov in potnikov ob primeru nesreče ali zastoja v predoru. Če bi v predoru zagorelo in bi pihalo proti smeri vožnje, bi dim ogrozil vse voznike in potnike, ki bi sredi predora obtičali v svojih vozilih," pojasnjujejo. 

Kot še navajajo, se gibanje zraka v predorih zagotavlja v smeri vožnje, kar je pomembno predvsem ob nesrečah. "Če namreč v predoru zagori avto, se ves preostali promet pred njim lahko varno umakne iz predora, promet za njim pa obtiči v predoru. Če bi v predoru veter pihal proti smeri vožnje, bi lahko dim in ogenj hitro zajela vse ujete potnike in voznike za ponesrečenim vozilom. Če pa veter 'vleče' v smeri vožnje, dim odnaša iz predora proti izhodu, kjer ni ne potnikov ne vozil," so zapisali. 

V primorskih avtocestnih predorih ima največ ventilatorjev, s katerimi inteligentni transportni sistemi (ITS) in nadzorniki prometa zagotavljajo stalno strujanje zraka v smeri vožnje, prav cev predora Kastelec proti Kozini: štiri pare na vhodu in tri na izhodu. 

"Z ventilatorji bi v primeru požara v sosednji cevi zagotavljali tudi nadtlak v neproblematični cevi predora, po kateri bi se prebijali reševalci ali umikali ujeti potniki v goreči cevi," razlagajo na Darsu in dodajajo, da se na Primorskem ob takih razmerah in ob taki legi predorske cevi z ventilatorji lahko premaguje tudi burjo"seveda dokler je to možno", potem pa je treba zaradi varnosti prometa najprej omejiti hitrost v predoru na 60, nato na 40 kilometrov na uro. Ko pa ima burja premočen vpliv na ventilatorje, je treba predor "popolnoma zapreti za ves promet".

Popolna zapora se zgodi, ko je "v petnajstih minutah v predoru trikrat izmerjena hitrost vetra najmanj osem metrov na sekundo (28,8 km/h) v napačno smer ali ko je v petminutnem intervalu povprečna hitrost v cevi najmanj pet metrov na sekundo (18 km/h) v napačno smer," navajajo na Darsu.

Kot še zagotavljajo, pripravljajo razpis za pridobitev izvajalca celovite obnove elektrostrojne opreme predorov, kjer bo zamenjan tudi sistem mehanskega prezračevanja oziroma sistem ventilacije. Projekt predvideva nekoliko večje število enot, kar bo povečalo tudi moč sistema. "Poleg tega je v pripravi dokumentacija za naročilo preveritve možnost izvedbe dodatnih ukrepov na območju portalov predora za zmanjšanje učinkov burje na promet," so še zapisali v odgovorih na naša vprašanja.

Deli novico:

Komentiraj

Za komentiranje je potrebna  Prijava  oz.  Registracija
solinar |  17 .02. 2025 ob  10: 28
Enostavno. Burji je treba ukazat naj v eni cevi piha dol v drugi gor , pa je stvar rešena.