Do referenduma o zakonu o drugem tiru po besedah premierja Mira Cerarja ne sme priti, saj bi to ustavilo projekt, za katerega so si prizadevale vse dosedanje vlade. Tisti, ki podpise zbirajo, delajo v škodo Slovenije in ne proti vladi, je bil jasen. Državni sekretar Jure Leben je dodal, da projekt ne sme biti prepuščen političnim preračunavanjem. Podporniki referenduma o zakonu o drugem tiru menijo, da se da projekt zastaviti drugače. Prepričani so, da bi lahko dvotirno progo zgradili ceneje in hitreje od predvidenega vladnega projekta, s čimer bi tudi nadoknadili čas, ki bi ga morali po njihovi oceni zdaj nameniti dodatnemu premisleku.
CERAR NOČE REFERENDUMA: A kot kaže, je ta vlak že odpeljal!
Slovenija
Tisti, ki so zbirali podpise ali pa jih še zbirajo, po besedah Cerarja prevzemajo zelo veliko odgovornost za to, da bi se zrušil projekt, ki je za Slovenijo, Luko Koper, železnice, podjetja in prebivalce ključnega pomena, je bil v današnji izjavi jasen Cerar.
Prepričan je, da je vlada v zadnjih treh letih za projekt naredila vse kar je mogla. Kot je naštel, so v zadnjih treh letih pridobili vsa gradbena dovoljenja, ustanovili podjetje 2TDK, ki se bo ukvarjalo s projektom, gradijo tudi že izvlečni tir iz Luke Koper, da bi imel projekt čim večjo težo, pri njem sodelujejo tudi Evropska komisija, Evropska investicijska banka, agencija Jaspers in pet evropskih držav. Projekt je po besedah Cerarja pomemben, ker nas "ohranja in utrjuje na evropskem in svetovnem zemljevidu kot ključno transportno povezavo med Luko Koper ter državami srednje, vzhodne in deloma severne Evrope".
Državni sekretar je pojasnil, da so bili na ministrstvu v zadnjem tednu ponovno v stiku s civilno iniciativo Svet za civilni nadzor projekta drugi tir in koprskim županom Borisom Popovičem, ki je v državnem svetu glasoval za veto na zakon o drugem tiru.
Glede morebitne referendumske kampanje pa je Cerar dejal, da je o njej morda še prezgodaj govoriti, saj še vedno upa, da do nje ne bo prišlo. Verjame pa v trdno podporo koalicije projektu, saj je ta v DZ zakon dvakrat potrdila z absolutno večino.
Dotaknil se je tudi napovedi SDS, da se bodo vključili v zbiranje podpisov za referendum. Premier upa, da si bodo v največji opozicijski stranki premislili. SDS ima sicer v soboto kongres, ki naj bi se ga po nekaterih informacijah udeležil tudi madžarski premier Viktor Orban. Če bodo v SDS torej zbirali podpise proti projektu, v katerem bi sodelovala Madžarska, bi to zbiranje podpisov po besedah Cerarja končalo sodelovanje z Madžarsko oziroma bi se to sodelovanje razvrednotilo.
Civilna iniciativa: ministrstvo državljane zavaja
Vodja civilne iniciative Davkoplačevalci se ne damo Vili Kovačič je na današnji novinarski konferenci izpostavil, da je zakon o drugem tiru slab, saj med drugim ne definirana končne vrednosti investicije za dvotirno progo. Kot je izpostavil, vlada govori le o enotirni povezavi. Prav tako je dejal, da ni izdelana projektna dokumentacija za drugi tir, ministrstvo za infrastrukturo pa državljane zavaja, da je. "Obstoječa enotirna vladna trasa potrebe prebivalstva povsem ignorira," je prepričan Kovačič in dodaja, da bomo z dolgotrajnim projektom "zanesljivo zamudili prepotrebno povečanje kapacitet pretovora Luke Koper".
Dejal je, da vlada podpornikom referenduma o zakonu očita blokado projekta, "v resnici pa jo izvajajo sami". Vladni projekt bo namreč po Kovačičevih besedah povzročil osemletno blokado Luke Koper, s čimer bo ta postala nekonkurenčna".
V civilnih iniciativah si prizadevajo za drugačno verzijo gradnje drugega tira, ki bi omogočila hitrejšo izgradnjo proge, s čimer bi nadoknadili tudi čas, ki bi ga morali po njihovem mnenju zdaj nameniti dodatnemu premisleku. Eno takšnih je pripravil profesor na ljubljanski fakulteti za strojništvo Jože Duhovnik.
Vladni projekt brez nominiranega projektanta?
Slednji je na današnji skupni novinarski konferenci uvodoma izpostavil, "da ni človeka, ki bil tako nor, da bi na 20 let starih projektih gradil nove," je poudaril. "Mi nimamo denarja kot davkoplačevalci, da bi se z 20 let starimi študijami učili, kako se delajo železnice," je dejal. Izpostavil je tudi, da v vladnem projektu ni nobenega nominiranega projektanta. "Kadarkoli se v Sloveniji dela projekt, je najprej odgovorno projektantsko podjetje in nato projektant, ki ima pooblastilo. In na tem projektu ga ni," je pojasnil in dodal, da državni sekretar Jure Leben, "ki se izdaja za vodjo projekta", ni vpisan v pooblaščeno knjigo inženirjev v Sloveniji.
Po besedah Duhovnika si v delu iniciativ prizadevajo, da bi imeli v državnem svetu predstavitev vseh različic projekta, nihče pa ne najde vodje vladnega projekta. Dejal je tudi, da je vlada pridobila gradbeno dovoljenje za projekt še preden je bil narejen investicijski elaborat. Junija lani je bil po besedah Duhovnika investicijski elaborat še v pripravi, gradbeno dovoljenje pa je bilo izdano marca. "Uradniki, ki so izdali gradbeno dovoljenje, so dolžni pojasniti, zakaj so bili dolžni to podpisati," je poudaril in izpostavil, da se moramo začeti pogovarjati o odgovornosti.
Tudi Miha Jazbinšek, ki se ukvarja s skladnostjo prostorskega planiranja in izvajanja projektov z zakonodajo, je naštel slabosti vladnega zakona o drugem tiru, ki po njegovih besedah onemogoča vsakršno možnost po njegovi oceni nujnih sprememb gradbenega dovoljenja. Kot je dejal, vlada z zakonom blokira tudi vsakršno inženirsko pobudo za racionalnejše strokovne rešitve, tudi če gre le za "optimizacijo in racionalizacijo" uradne trase drugega tira.
Kovačič, ki je v ponedeljek v DZ vložil podpise za začetek zbiranja podpisov za referendum za zakon o drugem tiru, je na današnji novinarski konferenci napovedal tudi, da bo rok za zbiranje določen v četrtek.
Navsezadnje pa, iz evropskih sredstev lahko dobimo ,,samo,, 35 milionov €, kar pomeni kapljica v morje ob celotnem znesku in ob zneskih, katere bi si posamezniki delili pri izgradnji.