V naše uredništvo smo prejeli pismo Wolt kurirjev (dostavljavcev hrane), ki delujejo v Kopru, v katerem so opozorili na vedno slabše pogoje dela, ki resno vplivajo na njihovo varnost, dohodek in dostojanstvo. Wolt po njihovih navedbah promovira fleksibilnost in dobre pogoje, a izpostavljajo, da je resničnost povsem drugačna: "Gre za nevzdržno situacijo, ki jo doživljamo vsak dan na terenu."
"ČE TI NI KAJ VŠEČ, POJDI STRAN": Wolt kurirji iz Kopra opozarjajo na nevzdržne razmere
Koper
Prvi in tudi največji problem, ki so ga Wolt kurirji iz Kopra izpostavili v pismu, je drastični padec plačil. "V zadnjem letu so se naša plačila dostav zmanjšala za 30 %, kar pomeni bistveno nižji zaslužek, medtem ko stroški (gorivo, hrana, davki, amortizacija vozila) še naprej naraščajo. Wolt ne omogoča redne zaposlitve, sodelovanje je možno le prek študentskega servisa ali kot samozaposleni (polni ali popoldanski s.p.), kar pomeni, da vso odgovornost za stroške in tveganja nosimo kurirji sami," so opozorili.
Druga velika težava je po njihovih navedbah način dodeljevanja dostav. Več kurirjem hkrati ponudijo isto dostavo, kar pomeni, da ne omogočajo poštenih zaslužkov za vse: "Vsakič, ko se pritožimo glede slabih plačil, nam odgovorijo, da lahko dostavo zavrnemo, če nam ne ustreza – vendar je to za nas nepravično, saj je to edini način, kako lahko zaslužimo. Zavračanje slabo plačanih dostav, pomeni manj dela in posledično še nižji zaslužek."
Kot zelo velik problem so izpostavili paketne dostave oz. t.i. 'bundle dostave', kjer morajo hkrati prevzeti in dostaviti več naročil za praktično enako nizko ceno: "Medtem, ko je posamezna dostava običajno vredna tri, štiri evre, se v primeru paketnih dostav cena posamezne dostave pogosto zmanjša na dva do tri evre. Poleg tega so nam onemogočili možnost zavračanja paketnih dostav, kar pomeni, da smo prisiljeni sprejemati več dostav hkrati, če želimo ostati konkurenčni."
Ob tem so dodali, da 'bundle dostave' povzročajo dodatne težave, saj pogosto zahtevajo prevzem naročil iz več različnih restavracij. Kar pomeni, da dostava traja dlje, ker je v nekaterih primerih eno naročilo že pripravljeno, drugo pa še ne. Stranke tako čakajo bistveno dlje na naročila.
"Opažamo tudi, da aplikacija Wolt pri naročanju pogosto najprej prikaže predviden čas dostave 10 minut, nato pa se ta čas samodejno podaljša na 15 do 20 minut. Strankam je kot razlog navedeno povečano povpraševanje, kar pogosto ni res, temveč je posledica slabega sistema dodeljevanja dostav," so izpostavili.
Kot tretjo veliko težavo so izpostavili prihod tujih delavcev, predvsem iz Indije in Nepala, ki so po njihovih navedbah pripravljeni opravljati dostave za izjemno nizka plačila, tudi za en do dva evra na dostavo. "Ker v Sloveniji nimajo drugih možnosti zaposlitve, jim je takšna oblika dela privlačna, saj jim omogoča prožnost in delo kadarkoli želijo. Vendar pa to še dodatno pritiska na obstoječe kurirje, ki zaradi tega prejemamo še nižja plačila in smo postopoma izrinjeni iz sistema," so izpostavili.
Koprski Wolt kurirji so zaradi omenjene problematike prepričani, da gre za sistematično prakso, ki 'stiska kurirje v kot' in jih sili v sprejemanje vse slabših pogojev: "Podjetje deluje po nepoštenem principu 'Če ti kaj ni všeč, pojdi stran', kar dolgoročno vodi v izkoriščanje delavcev."
Z vprašanji v zvezi s problematiko, ki so jo izpostavili koprski Wolt kurirji, smo se obrnili na podjetje Wolt. Njihove odgovore bomo objavili, ko jih prejmemo.