Vsa voda v sistemu Rižanskega vodovoda je pitna in varna, pri čemer so takoj po nesreči ojačali odjeme iz sosednjih vodovodov v Sežani in Buzetu, obenem pa prekinili neposredni zajem iz izvira Rižane. Obenem so začeli zajemati tudi vodo iz izredno nizkih nivojev podtalnice, je v današnji izjavi za medije pojasnila tiskovna predstavnica Rižanskega vodovoda Sara Milenkovski.
Za naftne derivate, med katere sodi tudi kerozin, ni določenih mejnih vrednosti za pitno vodo. Kot so sporočili z Nacionalnega inštituta za javno zdravje, lahko kerozin v vodi prepoznamo po vonju in okusu. Če je vonj oziroma okus po nafti v vodi prisoten, na inštitutu priporočajo, da take vode ne uporabljamo za uživanje, umivanje, pripravo ledu, pranje, zalivanje in tako dalje. To še posebej velja za prebivalce v okolici razlitja kerozina, ki imajo morda lastne vire pitne vode.
Kerozin najverjetneje podtalnice še ni dosegel, njegovo večje izpiranje pa pričakujejo šele ob prvem naslednjem deževju. Glede na to, da je kerozin tudi hlapljiv, je vprašanje, koliko ga je dejansko zašlo v tla, "dejstvo pa je, da katerakoli kapljica je šla v teren, je nepotrebna in za nas izredno nevarna".
Od leve proti desni: Tiskovna predstavnica Rižanskega vodovoda Sara Milenkovski, direktor Rižanskega vodovoda Martin Pregelj in župan Mestne občine Koper Aleš Bržan
Da bo kerozin prešel v podtalnico, je torej neizogibno. Tako so v Rižanskem vodovodu prekinili odjem vode iz samega zajetja in začeli z monitoringom vode. Dosedanji pregledani vzorci vode so bili sicer negativni na sledi onesnaženja. Sicer pa bodo od pronicanju kerozina v podtalnico prisiljeni k izločitvi vodnega vira Rižane, saj želijo preprečiti dostop onesnažene vode do same vodarne.
Prav ti obeti ob bližini vrhunca turistične sezone in napovedanem sušnem obdobju predstavljajo težavo. Trenutno namreč v Rižanskem vodovodu ne omejujejo porabe vode, odjemalce - teh je okoli 90.000, v času turistične sezone pa tudi do 130.000 - pa pozivajo k racionalni rabi vode.
Če bo namreč treba izločiti vodni vir Rižane, bodo potrebe po vodi bistveno večje od razpoložljivih količin in takrat bodo v Rižanskem vodovodu najbrž razglasili izredne razmere. Po besedah Sare Milenkovski to konkretno pomeni, da bodo vsi odjemalci še naprej imeli dostop do vode, da pa bo dnevno oskrba z vodo lahko motena oz. bo dobava vode lahko po nekaj ur prekinjena. Direktor Rižanskega vodovoda Martin Pregelj je dodal, da pri sanaciji posledic nesreče pričakujejo pomoč države, da bo posledic na vodnih virih čim manj. Kraj naj bi po njegovih pojasnilih v četrtek obiskal tudi okoljski minister Simon Zajc.
Vodooskrba je namreč trenutno "ključnega pomena, vse drugo je temu podrejeno". Pri tem že na izviru ne bodo dovolili, da v sistem spustijo kontaminirano vodo. Glede sanacije po nesreči pa je Pregelj izrazil pričakovanje, da "se pristopi k odgovorni, resni in takojšnji sanaciji nastale težave", kar bi vključilo odstranitev kontaminirane zemljine.
S tem se je strinjal tudi koprski župan Aleš Bržan. "Vodooskrba je na prvem mestu, zdravje naših ljudi je na prvem mestu," je poudaril in dodal, da naj si noben gospodarski subjekt ne drzne, da ne bi saniral nastale škode, preden se bo spet vzpostavilo normalne prometne tokove. Prisotni so ob tem ponovili pozive, da sta čim prej potrebna dodaten vodni vir za slovensko Istro in izgradnja drugega železniškega tira do Divače.
"Dosledno varčujte s pitno vodo"
Na Rižanskem vodovodu uporabnike vode pozivajo, naj uporabljajo pitno vodo le za najnujnejše namene, povečajo nadzor na internem vodovodnem omrežju in preprečijo nekontrolirane izlive, skrajno racionalizirajo dnevno porabo vode za opravljanje dejavnosti, obveščajo upravljavca o morebitnih okvarah in poškodbah na vodovodnem sistemu ter upoštevajo ukrepe in navodila upravljavca do njihovega preklica. "Dosledno varčevanje s pitno vodo daje večjo verjetnost, da prekinitve v dobavi vode ne bodo potrebne," so navedli.
Do nesreče vlaka je prišlo v torek popoldne, ko se je v predoru v Dolu pri Hrastovljah od kompozicije 18 vagonov tovornega vlaka iztirilo šest vagonov in se nagnilo na steno predora. Pri iztirjenju je prišlo do iztekanja kerozina, pristojni pa ugotavljajo tudi, kaj to pomeni za vodno zajetje Rižane. Skupno naj bi se izteklo okoli 10.000 litrov kerozina.
Čeprav je količina izlitega kerozina po besedah poveljnika Civilne zaščite Srečka Šestana manjša od prvotnih ocen, še vedno ni majhna. Kot je izpostavil za STA, je zdaj bistveno, da izlita količina ne prodre v zemljo. Vzrok nesreče še ugotavljajo.
Bržan: "Sem zelo zaskrbljen"
Gasilcem se je za hitro posredovanje prek družbenega omrežja Facebook zahvalil tudi koprski župan Aleš Bržan. "Po ogledu kraja nesreče sem zelo zaskrbljen, saj smo bili zelo blizu ekološke katastrofe, in zgolj po zaslugi bliskovitega odziva intervencijskih služb se ji bomo morda tokrat uspeli izogniti," je zapisal. Bržan je zapisal, da se je nesreča zgodila na vodovarstvenem območju, vendar še ni jasno, ali bo izteklo gorivo ogrozilo podtalnico. Kljub temu bodo v Rižanskem vodovodu Koper začasno zmanjšali odvzem iz tega vira ter povečali nakup vode iz sosednjih Kraškega in Istrskega vodovoda. "O vzrokih nesreče in njenih posledicah vas bomo obvestili takoj, ko bodo strokovnjaki zaključili preiskavo," je dodal.
Na vprašanje, zakaj je sploh prišlo do iztirjenja, bodo odgovorni skušali odgovoriti danes, predvsem pa bodo skušali zagotoviti ponovno prevoznost precej poškodovane proge. Po besedah direktorja Slovenskih železnic Dušana Mesa gre namreč za progo, ki mora biti na razpolago čim več časa. V povprečju dnevno po tej progi iz Luke Koper po podatkih SŽ pelje med 75 in 80 vlaki.