Slovenijo te dni pretresa kruto početje dijakinje, ki se je v domu starejših izživljala nad dvema oskrbovancema. Še celo tako daleč je šla, da je celotno početje posnela in objavila na TikToku. Je pa še vedno svež spomin na aprilsko situacijo v Celju, ko je prišlo do medvrstniškega nasilja – tudi ti posnetki so se znašli na družbenih omrežjih. Čeprav je veliko govora o negativnih vplivih pametnih naprav in družbenih omrežjih na mladostnike in otroke, pa se zdi, da se kot družba ne premikamo (v pravo smer). Kako naj ravnajo starši? Kakšne so posledice prevelike izpostavljenosti družbenim omrežjem?
MLADI TAKO OBSEDENI S TELEFONI, DA VEČ NOČEJO V ŠOLO: Strokovnjak z Logout Izola opozarja – nujno je postaviti meje (VIDEO)
Izola
"S pametnimi napravami živimo in bomo morali živeti," nam uvodoma pove dolgoletni ravnatelj Anton Baloh. In dodaja – "moramo jih pametno uporabljati". Sicer lahko pride tudi do takšnih situacij, kakršno opisuje ravnatelj: "Otroci se v popoldanskem času, ko lahko doma uporabljajo telefon, ker jim starši dovolijo, ali pa v večernem in celo nočnem času dogovarjajo, pogovarjajo s svojimi sošolci in potem drugi dan vse to prinesejo fizično v šolo. Tam pa moramo vstopiti."
Na izolski enoti centra pomoči pri prekomerni rabi interneta poudarjajo, da je otrokom in mladostnikom potrebno uporabo pametnih naprav omejiti. To pa je naloga staršev.
"Nujna je pomoč in podpora staršev, v obliki omejevanja, dogovorov, pravil, ker nenadzorovana uporaba v večini primerov vodi v prekomerno uporabo, zasvojenost," pove Janez Arh, svetovalec Logout Izola.
A zasvojenost je skrajna faza. Težave se pojavijo že mnogo prej, kažejo pa se tudi kot upad zanimanja za šolo. Tudi do točke, da otrok v šolo več noče. "Ko starši želijo začeti omejevati ali odvzeti napravo, se pri otrocih pojavlja impulzivnost, močne čustvene reakcije, jeza. V stiski so, ker smo jim neko priljubljeno stvar vzeli," pove.
Prekomerna uporaba pametnih naprav in vsega, kar omogočajo, vpliva tudi na otrokovo koncentracijo in spomin. Družbena omrežja pa na samopodobo mladostnikov, predvsem deklet. "Kdaj je primeren čas za prvi telefon? Čim kasneje," poudarja Arh.
Na izolski Osnovni šoli Vojke Šmuc je uporaba telefonov med poukom prepovedana. Le v posebnih primerih, pod nadzorom učitelja, jih imajo lahko med uro – z namenom, da se naučijo uporabe orodij, ki so zanje koristna. Tehnologija – če jo uporabljamo zmerno in uravnoteženo – je lahko pozitivna: omogoča stik z ljudmi na drugem koncu sveta, videoigre lahko otroke učijo hitrega reagiranja in reševanja problemov, z internetom pa je tako rekoč vse znanje na dosegu rok.