Pred predpremiero absurdne komedije Jašek britanskega dramatika in Nobelovega nagrajenca Harolda Pinterja, ki bo danes ob 20.00 v mali dvorani Gledališča Koper, so se na novinarski konferenci v koprskem gledališču predstavili ustvarjalci predstave.
10. OBLETNICA DELOVANJA ROKA MATKA V KOPRSKEM GLEDALIŠČU: Nocoj skupaj na odru z Izolanom Blažem Popovskim (FOTO)
Koper
Direktorica in umetniška vodja Gledališča Koper Katja Pegan je v uvodu poudarila, da peta premiera koprskega gledališča v tej sezoni, enodejanka Harolda Pinterja Jašek, sovpada s 60. obletnico prve britanske uprizoritve te komedije, je hkrati 20. režija koprskega hišnega režiserja Jake Ivanca v tem gledališču in je jubilejni nastop priznanega dramskega igralca Roka Matka ob njegovi 10. obletnici delovanja v Gledališču Koper.
Enodejanka Jašek je tretje dramsko besedilo, ki ga je britanski dramatik, scenarist, pesnik, igralec in Nobelov nagrajenec Harold Pinter napisal v letu 1957, britansko krstno uprizoritev pa je doživelo tri leta pozneje v prvi sezoni delovanja londonskega gledališča Hampstead Theatre. Zgodba je preprosta: v sobi dva moška, eksekutorja, čakata na navodila 'delodajalca' in na njuno naslednjo žrtev. Čas ubijata z nepomembnimi opravili in pogovori, predvsem pa, kot se je izrazil igralec Rok Matek, "srečujeta samega sebe", dokler ne prejmeta navodil, koga ubiti. Enodejanka je igra ponavljanj in napetosti, ugibanj in izmikanj, očitnega in skrivnostnega ter smešnega in grozljivega, zato je, kot je povedal Matek, njun dialog poseben, ne ralističen: "Zdi se realističen, a se misel na neki točki prelomi, preseka, kar kaže na odsotnost komunikacije."
Režiser Jaka Ivanc, ki se z dramatiko absurda srečuje drugič (na akademiji je v času študija režiral Beckettovo igro Čakajoč Godota) je poudaril, da je zadovoljen, da "v življenje vstopa mali oder, do zdaj v domeni predstav za otroke. Kupna moč je majhna, ni nas veliko, ki hodimo v gledališče, vesel sem, da sem dobil priložnost za delo v mali dvorani". Dodal je še, da gre za zanimiv tekst, da ga je veselilo delati s "prekaljenim igralskim mačkom" Rokom Matkom in z mladim igralcem Blažem Popovskim ter da so ustvarili natančno predstavo.
Če sta v Pinterjevem izvirniku Ben in Gus plačana morilca, ki v kleti sredi Birminghama čakata na navodila, koga ubiti, v Ivančevi režijski interpretaciji besedila postaneta angela. "Če je tekst v začetku 60. let prešnjega stoletja gledalcem spregovoril o položaju človeka in njegovi izgubi identitete v postvojni družbi, danes lahko spregovori o grozotah današnje družbe, nekdanja morilca, zdaj angela, pa z novim poslanstvom postaneta nekakšna odrešitelja sodobnega človeka."
Jaka Ivanc je pogosto tudi scenograf predstav, ki jih režira: "Vsako besedilo, ki ga preberem, si sproti prevajam v prostor. Ne znam brati besedila zgolj na podlagi odnosov med osebami. Te odnose si vedno prevajam v prostor. Moram videti uprizoritev. Zame so besedila kot nekakšne enačbe, ki jih je treba razvozlati. Strašno težko berem besedila, ki jih ne znam postavljati v prostor. Kot pri branju knjige, ki te popelje v nek fiktivni svet, ki pa si ga vsak bralec zgradi vsak po svoje. Mogoče se zato v slovenščini vprašamo – kakšna pa je tvoja predstava o tem ali onem? Vsakdo ima svojo predstavo."
Uprizoritev, v kateri nastopata igralca Rok Matek in Blaž Popovski, so pripravili prevajalec Zdravko Duša, režiser in scenograf Jaka Ivanc, avtor glasbe Davor Herceg, ostumograf Andrej Vrhovnik, lektor Martin Vrtačnik, oblikovalec svetlobe Jaka Varmuž in asistent režiserja Ivan Loboda.
Izolan Blaž Popovski in Pirančan Ivan Loboda sta tudi prva predstavnika prve generacije mladih gledaliških ustvarjalcev z Obale, ki je v srednji šoli obiskovala gledališko šolo Gledališča Koper in danes že diplomirala na gledaliških akademijah doma in v tujini, kjer v tem trenutku študira še 6 nekdanjih slušateljev gledališke šole.
Ob koncu novinarske konference je zato direktorica in umetniška vodja Gledališča Koper Katja Pegan zbrane predstavnike medijev še obvestila, da se je decembra lani udeležila kolegija županov obalnih občin (P.I.K.A.), na katerem je v luči združevanja in povezovanja občin pri kandidaturi za Evropsko prestolnico kulture izpostavila dvoletno finančno in kadrovsko podhranjenost Gledališča Koper. Zato je apelirala na združevanje sredstev tudi ko gre za delo edinega poklicnega gledališča na Južni Primorski, ki danes zaposluje le pet igralcev, potrebovali pa bi jih vsaj osem.