Pred dnevi smo na Regionalu pisali, kako je, če se v službo ali po opravkih z Obale v Ljubljano podate z avtobusom javnega potniškega prometa in s kakšnimi težavami se lahko pri tem soočite, tokrat pa si bomo pogledali, kako je, če se z na isto pot podate z vlakom. Povprečen čas potovanja iz Kopra v Ljubljano ali v obratni smeri traja okrog dve uri in pol, v nekaterih primerih pa je čas potovanja še malo daljši, saj je ob določenih terminih zaradi obsežnih investicijskih dela na primorski progi potrebno med Koprom in Divačo ter Brezovico in Ljubljano opraviti vožnjo z nadomestnim avtobusnim prevozom. Se pravi, da si je za vožnjo z vlakom treba vzeti čas.
VOZI NAS VLAK ZELO POČASI V DALJAVE: Le eno stvar potrebuješ, če potuješ z njim z Obale v Ljubljano
Koper
Čas vožnje, ki ga vlak opravi iz Kopra v Ljubljano ali v obratni smeri, je potnikom že v naprej znan, in za uporabo te oblike javnega prevoza si je potrebno vzeti čas. Obstoječa infrastruktura namreč ne omogoča hitrejše vožnje vlakov. Za vožnjo v službo iz Kopra v Ljubljano zagotovo ta oblika prevoza ni primerna, saj za pot tja in nazaj potnik porabi več kot pet ur. Uporabniška izkušnja pa kaže, da bolj, ko se vlak po primorski progi bliža Ljubljani, več potnikov ga uporablja za vožnjo v službo.
Je pa zagotovo vožnja z vlakom atraktivna za vse, ki se na pot podajo s turističnim namenom, primerna za dijake in študente, ki v času šolanja in študija bivajo v Ljubljani ali na Obali in pa za tiste, ki imajo čas in se radi prevažajo z vlakom.
Na Slovenskih železnicah so nam v zvezi s številom vlakov, ki vsakodnevno vozijo iz Kopra v Ljubljano in v obratni smeri povedali, da je zaradi izgradnje drugega tira med Divačo in Koprom ter drugih investicijskih in vzdrževalnih del od Divače proti Ljubljani, propustnost proge med Divačo in Koprom zelo omejena, zato lahko v potniškem prometu Slovenskih železnic med Ljubljano in Koprom vsak dan vozi samo 10 vlakov, pri tem pa se za štiri vlake izvajajo nadomestni avtobusni prevozi med Divačo in Koprom.
Iz Ljubljane v Koper pelje vsak dan pet vlakov, od tega se pri dveh vlakih izvaja nadomestni prevoz z avtobusom iz Divače do Kopra. Iz Kopra v Ljubljano pa prav tako pelje vsak dan pet vlakov, od tega se pri dveh vlakih izvaja nadomestni prevoz z avtobusom iz Kopra do Divače.
"Dela se izvajajo tako, da se izmed 10 potniških vlakov na tej progi lahko vsak dan izvede šest voženj med Ljubljano in Koprom v jutranjem, popoldanskem in večernem času, dva dopoldanska in dva večerna vlaka na tej progi pa imata med Divačo in Koprom nadomestni avtobusni prevoz. Z dokončanjem del na primorski progi načrtujemo bistveno povečati ponudbo prevoza z vlakom na tej progi, saj se bo tudi potovalni čas do Kopra ali v obratni smeri bistveno skrajšal. Načrtujemo tudi uvedbo večjega števila vlakov iz Ljubljane do Logatca in nazaj za dnevne migracije," so pojasnili na Slovenskih železnicah.
Vlaki v večini polno zasedeni
So pa ti potniški vlaki, ki vsakodnevno vozijo na primorski progi, po njihovih besedah v večini polno zasedeni, predvsem v prometnih konicah, v poletnih mesecih pa je zasedenost še večja. "Ocenjujemo da je približno dobra polovica potnikov dnevnih vozačev. V poletnih mesecih tudi povečamo kapacitete mest za potnike na vlakih zaradi povečanih turističnih potovanj,“ so dodali.
Nadomestni avtobusni prevoz pa ne poteka samo med Divačo in Koprom, temveč tudi med Ljubljano in Brezovico. Za oba nadomestna prevoza je zaenkrat načrtovano, da bosta potekala do konca obdobja voznega reda, to je do 14. decembra 2024.
Je pa pri nadomestnih prevozih organizirano tako, da so postanki avtobusov v največji meri na sami železniški postaji, kjer pa to glede na infrastrukturne možnosti ni optimalno oz. ni mogoče, pa na bližnji avtobusni postaji, o čemer Slovenske železnice potnike obveščajo tako preko digitalnih kanalov (v iskalniku voznega reda, na strani Pomoč uporabnikom) kot tudi na sami železniški postaji, preko osebja, ki spremlja vlake in osebja, ki spremlja nadomestne prevoze oz. avtobuse ter preko Kontaktnega centra na 080 81 11 ter potnik.info@slo-zeleznice.si. "V splošnem pa velja, da uporabniško izkušnjo ves čas spremljamo in glede na odzive potnikov optimiziramo,“ pojasnjujejo.
Se zaradi nadomestnih prevozov čas potovanja še podaljša?
Zanimalo nas je tudi, ali se za potnika, ki se vsakodnevno ali pa nekajtedensko pelje na tej relaciji, zaradi dvakratnega prestopa, pot podaljša. "Na progi Ljubljana-Koper imamo vsak dan šest direktnih vlakov in štiri vlake z enim potrebnim prestopom na nadomestni prevoz med Divačo in Koprom. Čas potovanja med Ljubljano in Koprom je tudi v primeru nadomestnega prevoza vnaprej znan in je v enakih okvirih kot čas potovanja z vlakom. Čas potovanja med Ljubljano in Koprom se tako zaradi potrebnega prestopa v Divači ne podaljša. Naš cilj je seveda, da na progi ni ovir in da niso potrebni nadomestni prevozi, a je v času velikih investicijskih del to neizogibno, se pa veselimo končanih del in boljših infrastrukturnih pogojev, kar bo zagotovo izboljšalo tudi izkušnjo potnika," so povedali na Slovenskih železnicah.
Imajo pa dela na železniški infrastrukturi med Divačo in Ljubljano zagotovo vpliv na odločitev o potovalnem načrtu posameznika, potrjujejo. A pri tem ugotavljajo, da ne bistveno. Možno okrnjeno število vlakov, ki jih kot prevoznik lahko izvedejo na tej progi, za potnike pomeni možna manjša kapaciteta prevozov, kar pa na koncu pomeni tudi manjše možno število prepeljanih potnikov oz. prodanih vozovnic. Ob tem dodajajo, da je večje povpraševanje pričakovano po vlakih, kjer prestopi niso potrebni, a se potniki odločajo tudi za povezave s prestopi.
Na naše vprašanje, če je zaradi tega cena vozovnice kaj nižja, so nam na Slovenskih železnicah povedali, da so cene za javni potniški promet določene glede na razdalje in so potrjene s strani pristojnega ministrstva. Cene enotnih vozovnic IJPP so tudi določene na strani pristojnega ministrstva. Vse te cene se skladno s potrditvijo ministrstva glede na ovire v prometu ne spreminjajo, tako kot ne v cestnem javnem prometu, tudi v železniškem javnem prometu ne.
Kljub temu, da je v zadnjih letih država začela delati na obnovi železniške infrastrukture, bo zaradi obsežnosti del in pa tudi z vidika velikih stroškov, preteklo še vrsto let, da se bo vožnja iz Kopra v Ljubljano občutno skrajšala. Ena izmed investicij, ki bo pripomogla k temu, je izgradnja levega tira ob nastajajoči novi progi med Divačo in Koprom. Vlada je namreč na četrtkovi seji sprejela predlog novele zakona o izgradnji, upravljanju in gospodarjenju z drugim tirom železniške proge Divača-Koper, s katero se bo omogočilo izvedbo projekta gradnje vzporednega levega tira, katerega ocenjena vrednost znaša 354,2 milijona evrov brez DDV. Gradnja naj bi po napovedih stekla leta 2026, zaključena pa naj bi bila do leta 2030. Po besedah ministrice Alenke Bratušek, bodo staro progo med Koprom in Divačo namenili turizmu.