Adria Airways tudi v četrtek in petek ne bo izvajala letov, izjema bosta večerna leta v Frankfurt in nazaj, so danes sporočili iz letalskega prevoznika. V vodstvu družbe, ki ji brez izvedljivega načrta finančnega prestrukturiranja grozi odvzem operativne licence, zagotavljajo, da nadaljujejo aktivne pogovore s potencialnimi novimi lastniki. Medtem pa so na ministrstvu za infrastrukturo že pripravili predlog zakona, s katerim bi v primeru stečaja družbe omogočili ohranitev letalskih povezav Slovenije s svetom. Po tem predlogu bi določene linije financirala država.
VLADA PRIPRAVLJA REŠITVE ZA PRIMER ADRIINEGA STEČAJA: Določene linije bi financirala država
Slovenija
"Adria Airways nadaljuje aktivne pogovore s potencialnimi novimi lastniki in glavnimi upniki ter ostaja predana pri doseganju pozitivne rešitve za vse," so v sporočilu za javnost navedli v družbi. Potnikom so ob tem vnovič svetovali, da še pred prihodom na letališče preverijo, kdo operativno izvaja njihov let in se, v kolikor je to Adria Airways, obrnejo na prodajno mesto, kjer so kupili letalske vozovnice. Adrijina letala - v upravljanju jih ima po izgubi osmih letal še deset - so že v torek in danes začasno prizemljena, družba je v teh dneh dneh izvedla le dva leta v Frankfurt, vendar pa je za to po poročanju Financ najela letalo in posadko pri družbi WDL. Zaradi dvodnevne začasne zaustavitve letalskih operacij je na tleh danes in v torek ostalo 3700 potnikov, odpovedanih pa je bilo 158 letov, so povedali v družbi.
Zakaj je Adria izvedla samo leta v Frankfurt in nazaj in bo s prakso nadaljevala tudi v četrtek in petek, uradno ni znano. Tega na današnji novinarski konferenci ni želel povedati niti direktor agencije za civilno letalstvo Rok Marolt. Je pa neuradno to pogoj za ohranitev članstva v mednarodnem združenju letalskih prevoznikov Iata. Agencija je sicer pred nekaj urami sporočila, da je dala Adrii do 2. oktobra čas za predložitev potrjenega finančnega načrta prestrukturiranja, podkrepljenega med drugim s podpisanimi najemnimi pogodbami za letala, vpisom letal v spričevalo letalskega prevoznika in poplačilom preostale četrtine avgustovskih plač. Če družba tega ne bo storila, ji bo agencija odvzela operativno licenco, je povedal Marolt.
Vodstvo Adrie Airways je sicer lastniku, nemškemu skladu 4K Invest, dalo do ponedeljka čas, da se odloči, ali bo šel v finančno prestrukturiranje. Če bodo na to pristali, bodo imeli 30 dni časa za izvedbo prestrukturiranja, če pa se za prestrukturiranje ne bodo odločili, pa bržkone sledi stečaj letalskega prevoznika. Prevoznik je namreč insolventen po dveh kriterijih in izpolnjuje le še kriterij, da je zaposlenim izplačal večino plač. Agencija je danes Adrii Airways zaradi zahtev najemodajalcev izdala tudi dve ustni odločbi, in sicer za zaustavitev dveh dodatnih letal bombardier CRJ 900, tako da je Adria v zadnjih dneh ostala brez petih tovrstnih letal, in za zaustavitev treh Airbusovih letal A319.
Počivalšek: Glede Adrie Airways bomo poskušali hitro ukrepati
Gospodarski minister Zdravko Počivalšek je danes ponovil, da je država pripravljena pomagati Adrii Airways, katere letala so že drugi dan prizemljena. "Adria potrebuje celovito lastniško, finančno in poslovno prestrukturiranje, v okviru teh možnosti bomo iskali rešitve," je dejal in dodal, da bodo poskušali ukrepati hitro. "Adria ima definitivno neodgovornega lastnika, ki jo je pripeljal do tega, da ostaja brez letal. Za reševanje tako resnega položaja imamo zelo malo časa," je v izjavi za medije opomnil Počivalšek, potem ko se je danes v Ljubljani sestal s predstavniki pilotov.
Gospodarski minister Zdravko Počivalšek
Država je bila sicer v okviru zakonskih možnosti pri reševanju Adrie Airways pripravljena sodelovati že od zgodnje pomladi. "Seveda pa postavljamo pogoj: da od vodstva pridobimo vzdržen poslovni načrt, ki bi izkazoval, kako bo družba v bodoče poslovala na zdravih temeljih in splavala na površje," je dejal in dodal, da brez jasnih poslovnih načrtov Adrii ni in ne bo mogoče pomagati. Možnosti za pomoč države so sicer omejene. Družba je bila namreč dokapitalizirana leta 2011 s 70 milijonov evrov, do nove možnosti za dokapitalizacijo pa mora preteči deset let. "To se še ni zgodilo, poleg tega je družba v zasebni lasti, zato je manevrski prostor za pomoč zelo zožan," je dodal.
Počivalšek: "Za družbo je pomembno, da ohrani licenco"
Ob tem je vodstvo Adrie obtožil, da poskuša državo prikazati kot odgovorno za to, kar se trenutno dogaja. "Če bi prej odgovorno sodelovali, bi lahko prej prišli do rešitve. Iskanja rešitev za Adrio se lotevamo z vso odgovornostjo, naredili bomo vse, da v okviru naših možnosti najdemo rešitev," je ponovil in poudaril, da ob obstoječi lastniški strukturi država v nobenem primeru Adrii ne bo pomagala niti z enim evrom. Ministru se sicer zdi pozitivna novica, da je agencija za civilno letalstvo danes Adrii do 2. oktobra podaljšala rok za predložitev potrjenega finančnega načrta prestrukturiranja. Prekinitev poslovanja bi namreč povzročila veliko škodo družbi.
Za družbo je po njegovih besedah pomembno, da ohrani licenco Mednarodnega združenja letalskih prevoznikov, operativno licenco in letala lizinških družb. "Če katerega od teh treh pogojev ne bo izpolnila, ne bomo imeli česar reševati in ne bo potrebe po hrabrosti," je poudaril. Za pozitivno je označil tudi odločenost pilotov Adrie Airways, ki jih je danes sprejel. Ti so mu predstavili svoj pogled možnih rešitev. "Sedaj pa moramo oceniti, kako izvedljivi in trajni so vsi predlogi rešitev, ki jih imamo trenutno na mizi ter nemudoma ukrepati," je dejal.
Počivalšek: "Nikakor nam ni vseeno, kaj se dogaja z Adrio Airways"
Številne letalske družbe po svetu se sicer zadnje čase soočajo s težavami, posebej v manjših državah. "In druge države na zelo inovativen način pomagajo svojim letalskim družbam," je ocenil minister Počivalšek. Problematika Adrie Airways je "medresorska", zato se mora o morebitnih rešitvah minister pogovoriti z ministrstvoma za finance in infrastrukturo. Spomnil je, da je infrastrukturno ministrstvo že pripravilo predlog zakonskih sprememb za subvencioniranje najpomembnejših linij. "Drugih konkretnih rešitev trenutno ne morem komentirati," je dejal Počivalšek, ki danes ni želel ugibati o tem, koliko kapitala bi potrebovala letalska družba za nadaljevanje poslovanja. Dejstvo, da se podatki o finančnem stanju družbe skrivajo, pa po njegovih besedah še otežujejo pomoč družbi.
Ocenil je, da je Adria Airways nedvomno pomembno podjetje za slovensko gospodarstvo, saj imajo njene težave tudi določene posledice nanj. "Nikakor nam ni vseeno, kaj se dogaja z Adrio Airways zaradi ohranitve povezav s svetom in ugleda Slovenije, blagovne znamke, ki je bila včasih sinonim kakovosti ter njenih zaposlenih," je dejal minister Počivalšek.
Vlada pripravlja rešitve za primer Adriinega stečaja
Medtem ko gospodarski minister Zdravko Počivalšek napoveduje pomoč Adrii Airways v okviru zakonskih možnosti, pa so na ministrstvu za infrastrukturo že pripravili predlog zakona, s katerim bi v primeru stečaja družbe omogočili ohranitev letalskih povezav Slovenije s svetom. Po tem predlogu bi določene linije financirala država. Za primer, da bi šla Adria Airways v stečaj oz. bi prenehala opravljati letalske prevoze, drugi letalski prevozniki v EU pa ne bi začeli opravljati mednarodnega zračnega prevoza v oz. iz Slovenije, bi mednarodni redni zračni prevoz vzpostavili kot obvezno javno službo. Tako je zapisano v predlogu novele zakona o letalstvu, ki naj bi ga vlada v kratkem poslala v potrditev v DZ po nujnem postopku.
Predlagana rešitev bi zagotovila morebitne izgube letalskih povezav, ki so za Slovenijo velikega pomena, piše v obrazložitvi predloga novele zakona, objavljenega na spletnih straneh vlade. Takšno rešitev dopuščajo tudi evropska zakonodaja. Vsaka država članica ima namreč pravico, da lahko uvede obveznost javnih služb za redne zračne prevoze na progah, ki veljajo kot izredno pomembne za gospodarski in socialni razvoj območja, kateremu služi letališče.
To pomeni, da v primeru, da je npr. zaradi potreb povezovanja gospodarstva nujna vzpostavitev mednarodne redne letalske povezave na določeni liniji, na kateri letalskega prevoza ne opravlja noben izmed letalskih prevoznikov z licenco katere od članic EU, potem lahko ministrstvo začne postopek za vzpostavitev obvezne javne službe. Potrebna sredstva bo zagotovila vlada. Stroškov izvajanja gospodarske javne službe na ministrstvu za infrastrukturo sicer še ne znajo oceniti.