V času, ko digitalizacija spreminja naše vsakdanje življenje, izstopajo zgodbe posameznikov, ki so s svojo vizijo orali ledino na tem področju tudi v našem okolju. Med njimi je tudi zgodba Uroša Makliča, ustanovitelja aplikacije MobilePark, ki je kasneje postala del globalne skupine EasyPark, tudi del tehnologije, razvite v aplikaciji MobilePark, je postal sestavni del aplikacije EasyPark. “Ta tehnologija se zdaj uporablja po celem svetu, kar pomeni, da slovensko znanje in inovacije izboljšujejo življenja ljudi v številnih državah,” poudarja Maklič.
UROŠ MAKLIČ: Pot od koprskega start-upa do svetovne multinacionalke
Koper
"Že od mladih let me je spremljal stavek: “Čmrlj kljub fizikalni neustreznosti leti, ker ne ve, da je fizikalno neustrezen za letenje.” To me je opominjalo, da lahko presežemo meje, ki nam jih postavljajo okolje, družba ali celo lastni dvomi, če verjamemo vase in svoje sanje," pove Uroš Maklič. “Že kot mladenič, ki so ga zanimala zelena mesta, vključitev trajnostnosti za dolgoročne ter okolju in ljudem prijazne rešitve v mestih, sem sanjal, da bi nekoč ustvarjal nekaj, kar bo izboljšalo življenja ljudi. Primorska, z njenim odprtim duhom in živahnostjo, me je navdihnila, da sledim svojim sanjam. Informatika se mi je zdela idealno orodje za uresničevanje teh sanj, saj omogoča, da ustvarjamo rešitve, ki imajo resničen vpliv na vsakdanjik ljudi," opisuje svoje začetke na področju digitalnih rešitev.
Ideja za aplikacijo MobilePark se je rodila iz vsakdanje izkušnje s parkiranjem - iskanja kovancev in nepotrebnega izgubljanja časa pri podaljševanju parkirnine. Vendar pa je v tem videl več kot le osebno težavo - prepoznal je poslovno priložnost in potencial za modernizacijo mest. “Sprva me je jezilo, da je v Sloveniji še vedno treba iskati kovance in da se moraš v želji po podaljšanju parkiranja vrniti na parkirno mesto, poiskati plačilni avtomat, najti kovance, če jih sploh imaš pri sebi, potem pa ponovno poiskati avto in nesti listek v vozilo. Precejšnja in nepotrebna izguba časa, pa tudi netrajnostna raba papirja, sem si rekel. Poleg tega pa sem to videl kot dobro poslovno priložnost, saj bi boljše upravljanje pakiranja dolgoročno reševalo tako stisko s časom kot z gotovino,” pripoveduje Makič, ki je obenem videl tudi širšo sliko: digitalizacija lahko ne le reši vsakodnevne težave, temveč tudi pospeši razvoj mest in izboljša kakovost življenja. To ga je vodilo, da je ustvaril MobilePark “kot rešitev za posameznike, ki so se soočali s podobnimi izzivi, in kot korak k modernizaciji mest,” navaja primorski podjetnik.
Kot pravi, začetki niso bili enostavni. Pri prepričevanju občin in uporabnikov o prednostih digitalizacije parkiranja je bilo potrebno veliko vztrajnosti in jasne vizije, predvsem pa je bilo pomembno vzpostaviti zaupanje v novo tehnologijo. “Na začetku so mnogi gledali na digitalizacijo parkiranja kot na tveganje - ljudje se težko ločijo od znanih metod. Pri občinah je bil največji izziv pokazati, da je rešitev varna, zanesljiva in dolgoročno koristna. Pri uporabnikih pa je šlo za vzpostavljanje zaupanja in učenja, kako tehnologija lahko olajša njihovo življenje. Vztrajnost, jasna vizija in osebni pristop so bili ključni za premagovanje teh ovir,” poudari Maklič.
Podjetje je od ustanovitve do kasnejšega prevzema s strani švedskega EasyParka doživelo izjemno rast. Po mnenju Makliča je bil ključ uspeha jasna vizija in vera v idejo, ob tem pa poudarja, da uspeh ne bi bil mogoč brez izjemne ekipe. “Verjamem, da imam privilegij delati z najboljšimi ljudmi - vsak član ekipe prinaša svojo energijo, strast in strokovnost, ki skupaj ustvarjajo sinergijo, zaradi katere smo tako uspešni. Ko verjameš v to, kar delaš, in okoli sebe zbereš ekipo, ki deli tvoje vrednote, lahko premagaš še tako velike ovire,” je prepričan in ob tem dodaja: "Verjamem, da je ta uspeh v veliki meri posledica našega skupnega prepričanja, da lahko dosežemo nemogoče. Kot črmlj, ki leti, čeprav ne bi smel - vztrajnost in vera v naše cilje sta bili ključni."
Prelomni trenutek je prišel s povezavo s skupino EasyPark, ki se je začela s sestankom v Salzburgu. “Začetek sodelovanja s skupino EasyPark je bil zame uresničitev dolgoletne strategije - postati vodilni globalni ponudnik mobilnega plačevanja parkirnine. Ko sem pred desetimi leti začel zgodbo v Sloveniji, sem imel preprosto, a drzno vizijo: narediti mesta prijetnejša za bivanje. Njihova vizija o prihodnosti mobilnosti se je popolnoma ujemala z mojo - obema je bilo pomembno izboljšati kakovost življenja in digitalizirati mestno infrastrukturo.”
Tega sestanka se še danes dobro spominja. “Pred sestankom sem si vzel trenutek zase, da premislim, kako bodo sprejeli moje ideje. Čeprav se je pojavilo nekaj negotovosti, sem bil hkrati poln upanja. Ko sem vstopil v sejno sobo in slišal prve besede njihove ekipe, me je njihova odprtost in pripravljenost poslušati popolnoma navdušila. Eden od članov njihove ekipe je dejal: "Videli smo vaš trud, vaš pogum in vaše inovacije – in to je nekaj, kar cenimo." Te besede so mi dale vedeti, da vse, kar sem gradil, ni ostalo neopaženo.” Posebej ponosen je na dejstvo, da je del tehnologije, razvite v aplikaciji MobilePark, postal sestavni del aplikacije EasyPark in se zdaj uporablja po vsem svetu.
Skupina EasyPark se je lani uvrstila med najhitreje rastoča podjetja po lestvici Financial Times, v Sloveniji pa je v petih letih dosegla desetkratno rast prihodkov. Maklič je prepričan, da to ni zgolj rezultat znanja, ampak tudi zavedanja, da prispevajo k nečemu večjemu. “To je tisto, kar nas žene naprej - ne le inovacije, ampak tudi vpliv, ki ga imamo na vsakdanje življenje ljudi. To me vedno spomni na stavek o čmrlju, ki kljub fizikalni neustreznosti leti. Prav to prepričanje, da lahko presežemo omejitve, če se osredotočimo na inovacije in vztrajnost, je v središču naše rasti.”
Z nedavno združitvijo EasyParka s Flowbirdom se odpirajo nove priložnosti tudi za slovenske uporabnike, ki lahko pričakujejo nove in naprednejše rešitve. “Združitev EasyParka s Flowbirdom pomeni priložnost za slovenski trg, da postane del večje globalne mreže pametnih mest. Uporabniki in upravljavci lahko pričakujejo naprednejše rešitve za upravljanje parkiranja, optimizacijo mestnega prometa in povezovanje z javnim prevozom. S to združitvijo ustvarjamo prihodnost, kjer bodo slovenska mesta bolj prijazna tako do ljudi kot okolja,” napoveduje Maklič. Pričakovanja so visoka, saj je združitev prinesla večji dostop tako do tehnologij kot znanja. “Verjamemo, da bodo predvsem nove funkcije in nova področja, kjer bi še lahko lajšali življenje v mestih, ter s tem razvoj poslovanja tisto, kar bo tako uporabnike, občine in zasebne upravljalce garaž najbolj pritegnilo. Pa seveda tudi poslovne uporabnike, saj aplikacija že nekaj časa vključuje tudi rešitve za korporativno publiko,” je prepričan.
Slovenski uporabniki so po Makličevih besedah izkazali kot odprti za tehnološke novosti, vendar obenem posebej cenijo praktične koristi, ki jih prinašajo inovacije, in enostavnost uporabe tako aplikacije kot pri upravljanju parkiranja ali polnjenju električnega vozila, kar v Sloveniji ponujajo prek iste aplikacije. “So zelo prilagodljivi, a hkrati zahtevajo rešitve, ki so preproste za uporabo in hitro prinašajo rezultate," razloži Marklič navade slovenskih uporabnikov. Iz podatkov v aplikaciji tudi je razvidno, da poleg plačila parkiranja najraje uporabljajo storitve, kot so podaljšanje parkiranja na daljavo in storitev CameraPark, zelo radi pa prek aplikacije tudi parkirajo v tujih državah oziroma mestih, kjer je EasyPark prisoten.
In še nasvet za vse, ki se želijo podati na pot podjetnišva: "Vsem, ki se podajo v kakršne koli poslovne poti svetujem, da se opremijo z dobro ekipo, obilico znanja ne le o izdelku ali storitvi, temveč tudi o uporabnikih in okolju, v katerem delujejo. Ko so clljne javnosti dobro razdelane in postavljena dolgoročna trajnostna vizija, bodo ustvarili izdelke, ki jih uporabniki več ne bodo dali od sebe."