Potem ko se je vlada nekaj dni pred iztekom uredbe, s katero je regulirala ceni 95-oktanskega bencina in dizelskega goriva izven avtocest, odločila za liberalizacijo cen teh derivatov, so se na to temo pričeli kopičiti odzivi različnih vpletenih strani. Medtem ko je Trgovinska zbornica Slovenije, denimo, odločitev vlade pozdravila, Zveze potrošnikov Slovenije opozarja, da bo to vodilo do višjih cen.
ODZIVI NA NAPOVEDANO LIBERALIZACIJO CEN GORIVA: "Potrošniki si lahko obetajo le podražitve"
Slovenija
Po mnenju Trgovinske zbornice Slovenije ta odločitev prihaja ob pravem času, ko so cene naftnih derivatov na mednarodnih trgih nizke. "Ta odločitev bo povečala tudi optimizem na trgu. Naftne družbe bodo sedaj dobile priložnosti, da se prilagodijo tržnim razmeram in se odzovejo na cene v sosednjih državah," so še izpostavili v zbornici in dodali, da se s tem umika tudi zadnja ovira za vstop novih ponudnikov na trg.
Prevozniki ne bodo pristali na "nobeno zvišanje"
Prevozniki, združeni v sekcijo pri Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije (OZS), pričakujejo, da bo liberalizacija cen pogonskih goriv vodila v nižje cene. "Nikakor ne bomo pristali na nobeno zvišanje," je dejal predsednik sekcije za promet pri OZS Peter Pišek. V kolikor pa bi se cene zvišale, pa bodo avtoprevozniki po njegovih besedah stopili skupaj s sekcijo za promet pri Gospodarski zbornici Slovenije (GZS) in temu ostro nasprotovali, od vlade pa zahtevali, da poseže v cene, kot ji to omogoča zakon, in prepreči rast.
Pišek pričakuje, da bi z nižjimi cenami slovenski transport postal konkurenčnejši, v proračun pa bi se lahko steklo več denarja. "Slovenija mora imeti najcenejše gorivo v regiji, da bo tranzit pri nas polnil rezervoarje," je poudaril.
Zveza potrošnikov bolj pesimistična
V Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) so nasprotno prepričani, da si lahko od sprostitve cen naftnih derivatov na vseh bencinskih servisih obetamo le višje cene. Težko si namreč predstavljajo, da bi ponudniki ceno, ki je tako obremenjena z različnimi dajatvami, po sprostitvi znižali, zato v ZPS ne podpirajo poteze vlade, ki se je odločila za liberalizacijo.
"Spet se je izkazalo, da vlada pomembne ekonomske odločitve sprejema le na podlagi upoštevanja davčnih prilivov in dobičkov ponudnikov, ki v sedanjem sistemu nikakor niso izkazovali slabega poslovanja, ne pa z vidika potreb ter stroškov potrošnikov in gospodarstva," so zapisali na ZPS. Sprostitev cen goriva je, kot so sporočili, darilo ponudnikom in ne potreba potrošnikov.
Po njihovi oceni vlada pri tej odločitvi predvsem ni upoštevala posebnosti slovenskega trga naftnih derivatov, na katerem imata dva ponudnika močno prevladujoč tržni delež, na nekaterih, ne samo ruralnih območjih, pa konkurence med ponudniki praktično ni.
Ob sprostitvi cen goriv še opozarjajo, da bo treba trg ustrezno urediti, tako z vidika obveščenosti uporabnikov kot nadzora. Zagotoviti bi morali tudi natančna pravila oblikovanja cen in njihovega oglaševanja. V Avstriji, denimo, ponudniki po 12. uri cen ne smejo več zviševati, so dodali.