Uporaba mobilnega telefona med vožnjo je izjemno pomemben dejavnik tveganja za nastanek prometnih nesreč, v doktorski nalogi na podlagi terenskega eksperimenta ugotavlja Tina Cvahte Ojsteršek s Fakultete za logistiko Univerze v Mariboru. Poleg mobilnega telefona je zelo nevarna motnja tudi nastavljanje raznih sistemov v avtomobilu.
NEVARNOSTI UPORABE TELEFONA MED VOŽNJO: Podobno tveganje, kot da bi razdaljo prevozili z zaprtimi očmi
Slovenija
V doktorski nalogi z naslovom Vizualna pozornost voznika na prometno okolje in dogajanje ob prisotnosti motenj znotraj vozila je bilo analiziranih in med seboj primerjanih več potencialnih motenj vizualne pozornosti voznika, ki se pojavljajo znotraj vozila.
V terenskem eksperimentu je bilo 23 udeleženih voznikov v realnem okolju izpostavljeno 15 motnjam znotraj vozila, ki so povezane z uporabo mobilnega telefona (prostoročno ali običajno), iskanjem stvari v avtomobilu ali nastavljanjem in upravljanjem s sistemi v avtomobilu. Ob tem so snemali vidno polje voznikov in z napravo za sledenje pogledu ugotavljali njihovo smer gledanja, so sporočili iz Agencije za varnost prometa (AVP).
Ugotovili so, da vizualno pozornost voznikov poleg mobilnega telefona najbolj zmotijo aktivnosti znotraj avtomobila, ki se nanašajo predvsem na nastavljanje sistemov znotraj avtomobila in jih vozniki navadno opravljajo brez razmišljanja o posledicah. Gre za nastavljanje klimatskega sistema, tempomata, navigacije in radia. To so motnje, ki jih vozniki opravljajo skoraj nezavedno, čeprav bi lahko njihovo uporabo brez težav preložili na poznejši čas.
Pri nastavljanju sistemov v avtomobilu, branju in pošiljanju SMS-sporočil ter ogledih posnetkov na mobilnem telefonu so vozniki na vetrobransko steklo gledali manj kot 30 odstotkov časa opravljanja celotne naloge, je ugotovila avtorica doktorske naloge.
Najbolj izpostavljena skupina voznikov so poklicni vozniki, saj so zaradi narave dela izpostavljeni večjemu naboru motenj znotraj vozila, poleg tega pa so pogosteje pod vplivom drugih dodatnih dejavnikov, kot sta utrujenost ali motnje kognitivne pozornosti.
Tuje raziskave sicer kažejo, da je med pisanjem sporočil ali pregledovanjem družbenih omrežij voznik povprečno pet sekund osredotočen na telefon, ne na vožnjo. Pri hitrosti 60 kilometrov na uro v tem času prevozi razdaljo več kot 83 metrov. V naselju, pri vožnji 50 kilometrov na uro, prevozi skoraj 70 metrov.
Še večje tveganje pa je na avtocestah, kjer pri hitrosti 130 kilometrov na uro v petih sekundah prevozi več kot 180 metrov, na hitri cesti pri vožnji 100 kilometrov na uro pa 139 metrov. Gre za podobno tveganje, kot da bi takšno razdaljo prevozil z zaprtimi očmi. Voznik vozi z bistveno zmanjšano pozornostjo in s tem ogroža sebe in vse druge udeležence prometa, opozarja AVP.
Med uporabo mobilnega telefona je uporabnikova pozornost zmanjšana v treh vidikih zaznavanja in upravljanja, vidnem, telesnem in miselnem. Voznik lahko spregleda bistvene informacije iz okolja, zato se poveča tveganje za nastanek prometne nesreče, po različnih mednarodnih raziskavah od štiri- do 23-krat. Tako voznik ogroža sebe in druge, za nastanek nesreče pa je dovolj že majhna napaka. Pri voznikih so različne študije ugotovile tudi do 50 odstotkov slabši reakcijski čas kot pri vožnji v normalnih pogojih, so še sporočili iz AVP.
Agencija in policija v ponedeljek namreč začenjata nacionalno preventivno akcijo Varno brez telefona v prometu, ki bo potekala do 27. novembra.