Poročali smo že o Američanki, ki je na družbenem omrežju X objavila povsem preprosto vprašanje, katera je najbolj nezaslišana stvar, ki vam jo je kadarkoli izrekel zdravnik. Odzivom uporabnikov, ki pod objavo opisujejo svoje neprijetne izkušnje z zdravstvenim osebjem, izjave in opazke, ki so jih ponižale, ni videti konca. Do danes si je objavo ogledalo že več kot 30 milijonov uporabnikov. Ker nas je zanimalo, ali se tudi pri nas dogajajo takšne stvari, smo se obrnili na Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ).
NAJBOLJ NEZASLIŠANA STVAR, KI VAM JO JE IZREKEL ZDRAVNIK: Koliko primerov je obravnaval koprski zastopnik pacientovih pravic?
Slovenija
Na NIJZ smo naslovili vprašanje, ali zastopniki pacientovih pravic prejemajo pritožbe pacientov, ki so bili v postopku zdravniške obravnave deležni neprimernih opazk ali izjav zdravstvenega osebja, morda izjav, ki so jih pacienti doživeli kot ponižujoče in neprijetne. Zanimalo nas je še, koliko takšnih primerov so obravnavali letos in koliko lani ter v katerih krajih.
Konkretnih odgovorov nam na NIJZ niso dali, namesto tega so nas preusmerili, naj si preberemo poročila zastopnikov pacientovih pravic, kar smo tudi storili. Zanimale so nas konkretno pritožbe, ki so jih podali pacienti zaradi neprimernega odnosa zdravstvenih delavcev.
Kaj smo ugotovili?
Na območju Slovenije imamo 13 zastopnikov pacientovih pravic. Na območju Ljubljane, OE Ljubljana, delujejo trije zastopniki, po dva sta na območju Maribora in Celja, po en zastopnik pacientovih pravic pa deluje na območju Kopra, Raven na Koroškem, Dolenjske in Bele krajine, Kranja, Goriške in Murske Sobote.
Samo eden od zastopnikov pacientovih pravic je v svojem poročilu za leto 2023 zapisal, da je konkretno obravnaval 60 primerov zaradi (neprimernega) odnosa zdravstvenih delavcev do pacientov. To je bil en od dveh zastopnikov na območju OE Celje. Vsi ostali zastopniki so pritožbe, ki so jih podali pacienti zaradi neprimernega odnosa zdravstvenega osebja, uvrstili pod kategorijo pravice do primerne, kakovostne in varne zdravstvene oskrbe.
Takih primerov je bilo na območju OE Koper lani 94. Vendar se poleg neprofesionalne komunikacije s pacientom s strani zdravnikov in ostalega zdravstvenega osebja sem uvršča še neizdajanje potrebnih napotnih listin, odrekanje laboratorijskih preiskav, površni zdravniški pregledi, časovno omejevanje zdravstvenih preiskav, zmotne diagnoze, pomanjkljiva diagnostika, malomarna zdravstvena obravnava, nekakovostna zdravstvena oskrba, smrt kot posledica neprimerne in nekakovostne zdravstvene oskrbe …
Na OE Goriška je zastopnik pacientovih pravic lani obravnaval 186 tovrstnih primerov, na območju OE Maribor 157, na območju OE Murska Sobota 19, na območju OE Dolenjska in Bela krajina 141 in na območju OE Ravne na Koroškem 30. Zastopnik pacientovih pravic na območju OE Kranj je v poročilu zapisal, da so imeli tovrstnih primerov 37 odstotkov. Daleč največ v primerjavi z drugimi območnimi enotami pa so jih zabeležili na območju OE Ljubljana, 912.