IZČRPANI IN IZGORELI IZOLSKI REŠEVALCI NUJNE MEDICINSKE POMOČI: "Tako ne gre več naprej, postalo je nevzdržno"

Izola

Težave v času epidemije so se še povečale, pritiski in obremenitve na zaposlene pa postali nevzdržni, opozarjajo v sindikatu Reševalcev slovenske Istre ZD Izola. Javni poziv so naslovili na izolskega župana Danila Markočiča, svet zavoda ZD Izola, Ministrstvo za zdravje in ZZZS območno enoto Koper. Rešitev problematike izvajanja nujnih reševalnih prevozov v slovenski Istri je, kot kaže, nujno potrebna.

Težave, s katerimi so se reševalci nujne medicinske pomoči v slovenski Istri soočali že prej, so se v času epidemije samo še povečale. Dejstvo je, da starejša populacija pogosteje zboleva, da narašča odstotek kroničnih bolnikov, da so pogostejše kontrole in zdravstveni pregledi pri specialistih, da je vse več nepokretnih ali težje pokretnih, ki zaradi svojega stanja ne morejo k zdravniku sami ali z javnim prevozom.

Zato tu nastopijo reševalci, ki imajo sicer radi svoje delo in ga opravljajo z veseljem. Vendar, ko je dela preveč in presega njihove zmožnosti, nastane težava. Izolski reševalci pa so zaradi Splošne bolnišnice Izola in Bolnišnice Valdoltra še toliko bolj na udaru.

Sindikat: Na Obali je nujno potrebno vzpostaviti dodatne ekipe

"Neredko se zgodi, da reševalni vozili, ki sta namenjeni nujnim prevozom, v eni izmeni opravita tudi po 12 in več prevozov, pri čemer večji delež predstavljajo nenujni prevozi v povprečju na eno izmeno. Vodilnim smo že večkrat omenili, da bi bilo glede na povečan obseg prevozov nujno potrebno vzpostaviti dodatne ekipe na Obali," pravijo v sindikatu reševalcev.

Trenutno sta v eni izmeni za nujne reševalne prevoze dežurni dve ekipi reševalcev. Eno nujno reševalno vozilo v izmeni od 6.30 do 18.30 in drugo od 7.30 do 19.30. Prav tako sta dežurni še dve reševalni vozili za nenujne prevoze, in sicer eno vozilo od 6.30 do 14.30 in drugo od 13.30 do 21.30. V nočni izmeni dežura ena ekipa z vozilom za nujne reševalne prevoze med 19.00 in 7.00.

Težave nastajajo med tednom, ko je sanitetnih, nenujnih prevozov po Sloveniji in prevozov na kontrole na Obali več, kot je razpoložljivih ekip. Zato se pogosto zgodi, da reševalni vozili za nenujen prevoze že zjutraj odpeljeta v Ljubljano, Psihiatrično bolnišnico Idrija (PB Idrija), v Sežano in podobno, na Obali pa ostaneta ekipi nujne medicinske pomoči, ki morata opravljati tako nujne kot nenujne prevoze.

Nemalokrat se zgodi, da sta ekipi za nujno medicinsko pomoč zasedeni z nenujnimi prevozi in morajo nujni primeri, ko je ogroženo življenje, čakati na prevoz.

Izjemen stres in odgovornost za dispečerja

"V težavah so največkrat dispečerji, saj so oni tisti, ki prevzemajo in oddajo prevoze ekipam na terenu. Intervencije se jim kopičijo, nanje pritiskajo svojci, pacienti in zdravniki, ker smatrajo, da na prevoz čakajo predolgo. Za dispečerja to predstavlja izjemen stres in odgovornost ter jih postavlja v nezavidljiv položaj. Poleg ostalega imajo navodilo, da morajo vse sprejete prevoze, nujne in nenujne, predati dnevnim ekipam. Kar pomeni, da dnevne ekipe delajo nadure. A kljub vloženemu trudu dnevnih ekip in dispečerja ostanejo prevozi za nočno izmeno," opisujejo svoje vsakdanje delo v javnem pozivu reševalci in dodajajo:

"Ob nujnih premestitvah v Ljubljano ali ob nujni hospitalizaciji v PB Idrija je lahko ekipa z vozilom za nujni prevoz odsotna z Obale tudi več kot tri ure. Na voljo ostane samo še eno reševalno vozilo za nujne prevoze. Večkrat mora ekipa čakati, čeprav prevoz v Ljubljano - Polje ali PB Idrija ni bil nujen, da dežurni psihiater pregleda pacienta, šele nato jim dovolijo zapustiti bolnišnico. Čas prevoza se lahko podaljša tudi za pol ure in več. Takšnih prevozov je v enem dnevu lahko več."

Da je zadeva še hujša, mora enota reševalcev nujne medicinske pomoči ZD Izola skupaj z ekipami vseh treh občin pokrivati celotno Obalo, ko ima Prehospitalna enota Obala nujni transport v Ljubljano. Takrat bi moralo biti eno reševalno vozilo za nujni prevoz z ekipo v bazi in na razpolago takoj v nujnih primerih. Na žalost pa tudi takrat to vozilo opravlja nenujne prevoze. Torej, v primeru hude prometne nesreče, ko bi moralo vozilo skladno s predpisi in protokoli izvoziti v eni minuti, tega ni na voljo.

Zaradi bližine SB Izola in Ortopedske bolnišnice Valdoltra opravijo reševalci tudi veliko prevozov v Bolnišnico Sežana, Bolnišnico Šempeter, UKC Ljubljana in zdravilišča.

Sindikat: Zaradi izgorelosti so pogosto bolniški staleži

Posebno poglavje je nočno delo, ko je dežurna samo ena ekipa za nujne prevoze, mora pa izvajati tudi nenujne, celo daljše prevoze, kot je do Pivke, Postojne, Ilirske Bistrice … Pogoste so ponoči premestitve v UKC Ljubljana in nujne hospitalizacije v PB Idrija. Vozijo pa celo paciente iz bolnišnic domov, saj dnevne ekipe niso uspele. Ob tem pa so ravno reševalci deležni nezadovoljstva tako pacientov kot svojcev, ki opozarjajo, da so prevozi ob takšnih urah nehumani.

"Vodstvo smo že večkrat pozvali k uvedbi dodatne nočne ekipe, saj se prevečkrat zgodi, da smo pri takem obsegu dela izčrpani. Dela je vedno več, delavcev pa vedno manj. Pogosti so bolniški staleži, ki so posledica izgorelosti in preobremenjenosti. Odmori so v izmenah, razen kosila, pogosto odvzeti. Časa za temeljito oskrbo vozila po intervencijah pa premalo," navajajo.

V času epidemije se ni povečalo samo število prevozov covid bolnikov, enota nujne medicinske pomoči ZD Izola mora zagotavljati še covid vozilo, ki bi moralo biti na razpolago dispečerskemu centru Maribor. Tako da morajo s trenutno razpoložljivim kadrom zagotavljati še dodatno ekipo. Poleg trenutnih ekip bi po njihovih ocenah potrebovali še vsaj dve ekipi za nujne prevoze in dve do tri ekipe, ki bi delale samo na Obali in reševale nenujne prevoze.

Ministrstvo za zdravje: Izrabljanje oziroma izvajanje neujnih prevozov z ekipo za nujne prevoze ni dopustno

Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS) je predloge za povečanje ekip doslej vsako leto zavrnil. S težavami so že februarja letos seznanili Zbornico zdravstvene nege, septembra letos pa še Ministrstvo za zdravje, kjer se strinjajo, da izrabljanje oziroma izvajanje nenujnih prevozov z ekipo, ki je postavljena za izvajanje nujne medicinske pomoči, ni dopustno. Podali so zahtevo za izredni nadzor glede izvajanja nujne medicinske pomoči v ZD Izola, vendar se v letu dni ni zgodilo nič.

Sredi epidemije reševalci nujne medicinske pomoči ZD Izola svojega dela preprosto ne zmorejo več opravljati kvalitetno, predvsem pa varno za uporabnike.

"Ureditev nujnih reševalnih prevozov za izvajanje zgolj nujnih prevozov v slovenski Istri je nujna, kar je odgovornost našega ustanovitelja in financerja. Od pristojnih pričakujemo ukrepanje," so še zapisali reševalci v javnem pozivu.

Deli novico:

Komentiraj

Za komentiranje je potrebna  Prijava  oz.  Registracija
td |  15 .12. 2020 ob  07: 07
Se povsem strinjam z reševalci in vsa podpora. Se pa sprašujem kje so zdaj vse silne pretežno privat firme, ki opravljajo vse nenujne prevoze poniknile. Če kateri nočejo sedaj opravljat prevozovo, jim je za pobrat licenco. Neodvisno od tega pa verjamem, da bi potrebovali tudi izven covid časa dodatne reševalne enote.