Župan ankaranske občine Gregor Strmčnik na polovici svojega že tretjega mandata izpostavlja številne izpeljane projekte, ki pa v občinski proračun niso vnesle nestabilnosti, saj jih občina financira brez zadolževanja. Stanje občinskih financ je dobro; občina je tudi ena redkih, ki ni zadolžena. A kot pravi Strmčnik, vsaka aktivnost v Ankaranu zahteva nesorazmerno veliko naporov in ob tem s prstom kaže na državo, ki ne izkazuje pripravljenosti za sodelovanje, pa tudi na Mestno občino Koper (MOK), s katero še ni urejena delitvena bilanca. Sodelovanja župana z občinskim svetom "tako rekoč ni"; županova programska skupina Radi imamo Ankaran namreč nima večine, opoziciji pa očita, da nasprotuje vsemu, kar župan predlaga.
ANKARANSKI ŽUPAN GREGOR STRMČNIK: "Plačujemo davek, ker ne trgujemo in ne popuščamo v svojih stališčih"
Ankaran
V decembru je za župani polovica mandata. Ste s svojim dosedanjim delom zadovoljni? Bi ga ocenili kot uspešno?
"Občine Ankaran danes iz več razlogov še ni mogoče obravnavati kot običajno občino. Še vedno sta namreč v teku urejanje delitvene bilance z Mestno občino Koper ter konsolidacija odnosov z Republiko Slovenijo, zlasti v smislu uskladitve prostorskega načrtovanja. Ne gre spregledati, da Občina Ankaran že od začetka svojega delovanja vzpostavlja temeljno infrastrukturo v kraju, saj je bil Ankaranski polotok v tem pogledu desetletja povsem zanemarjen. Čeprav gre po velikosti in številu prebivalcev za majhno občino, po izvajanju dejavnosti in standardu javnega servisa deluje kot mestna občina. Zato ne čudi, da je rednih občinskih opravil ter proračunskih odhodkov nesorazmerno veliko in povsem neprimerljivo s podobno velikimi občinami.
Tudi delo župana zato v Ankaranu ni primerljivo z delom drugih županov v podobno velikih občinah in ga zato ni moč ocenjevati z enakimi kriteriji. Sam z doseženim nisem zadovoljen. Če bi Republika Slovenija izkazala vsaj malo pripravljenosti za sodelovanje in če v Kopru ne bi odstopili od sporazumnega načina razdružitve, bi v Ankaranu lahko bilo narejenega bistveno več in bistveno hitreje. Tako pa za vsako aktivnost vlagamo nesorazmerno veliko naporov, da sploh lahko kaj naredimo. A to je pač davek, ki ga plačujemo, ker Ankaran "ne trguje", ne popušča v svojih stališčih in dosledno in načelno brani interese lokalne skupnosti, za kar smo se zavezali, dali ljudem obljubo. Tako državi kot sosednjemu Kopru to seveda ni pogodu in nas na vsakem koraku – marsikdaj tudi politično usklajeno – skušajo ovirati. Oceno, ali je moje delo v takih okoliščinah uspešno, pa prepuščam drugim."
Kaj iz predvolilnega programa ste doslej uspeli uresničili oziroma kateri so bili ključni dosežki v prvih dveh letih vašega mandata, ki jih lahko izpostavite, in kako so ti vplivali na življenje občanov? Pa še: katera je najvišja investicija, ki ste jo izpeljali v tem času?
"Največja investicija in obenem ključen dosežek tega mandata je vsekakor skoraj štiri milijone evrov vredna izgradnja pokopališča, ki je naposled pri koncu. Kot je znano, je bila prav dolgoletna želja po lastnem pokopališču (poleg želje po zaščiti narave in ankaranskega polotoka) temeljni vzrok, ki je botroval odločitvi za samostojno občino Ankaran. Občani so pokopališče v Ankaranu težko pričakovali, številni so že izkazali tudi interes za prekop svojcev z drugih pokopališč v Ankaran. To pokopališče bo po svoje edinstveno, saj ima parkovno arhitekturno zasnovo, kar pomeni, da to ne bo zgolj prostor spomina temveč tudi prostor za obisk narave, za sprostitev in za srečevanja. Sicer med pomembne dosežke minule polovice mandata štejem tudi urejanje kanalizacije v sklopu projekta Čisto za Koper in Ankaran, sprejem odloka o participativnem proračunu, ki ga bomo začeli izvajati že z nastajajočim proračunom, urejanje mirujočega prometa in parkirne politike z ureditvijo novih parkirnih prostorov (Bevkova ulica), uvedbo digitalnih parkirnih abonmajev, ki so za vse občane Ankarana brezplačni, in uvedbo parkirnih režimov na več površinah v središču Ankarana. Za večjo varnost ljudi in njihovega premoženja je Občina Ankaran poskrbela z uvedbo videonadzora na Sv. Katarini in v kratkem tudi v mandraču v Valdoltri ter na vseh javnih mestih po občini, kjer se za to izkazuje potreba zaradi vandalizma in drugih odklonilnih dejanj.
Za boljšo zaščito morskega dela Krajinskega parka Debeli rtič smo v okviru projekta Poseidone priskrbeli čoln za naravovarstveni nadzor ter morske meje parka označili z novimi plovkami. Med manjšimi, a nič manj pomembnimi projekti, ne gre spregledati ureditve pasjega parka, ureditve prostorov za glasbeni pouk v Ulici Rudija Mahniča 1 ter reševanje prostorske stiske Knjižnice Ankaran, ki se s širitvijo prostorov začenja prav te dni. Med dosežki, ki vsekakor bistveno izboljšujejo kakovost bivanja občank in občanov, pa izpostavljam še podeljevanje univerzalnih občinskih štipendij vsem ankaranskim dijakom in študentom, izdatno financiranje ankaranskih športnih društev, ter nenehno nadgradnjo vsebin Medgeneracijskega središča Ankaran, ki je postalo živahno stičišče občanov, željnih kakovostnega in zdravega načina preživljanja prostega časa."
Kateri večji projekti iz predvolilnega programa so planirani do konca mandata? Katere večje investicije so planirane do konca mandata?
"Najpomembnejša investicija, ki jo nameravamo izpeljati do konca tega mandata, je ureditev Zdravstvenega doma Ankaran na naslovu Ivančičeva cesta 1a, s čemer bomo za preselitev sedanjih ambulant in za dodatno širitev ambulantne dejavnosti za potrebe prebivalcev Ankaranskega polotoka in širše. Za izvedbo te investicije je Občina Ankaran predvidela sredstva v višini 1,8 milijona evrov. Med ostalimi naložbami, ki jih nameravamo izvesti in v drugi polovici tega mandata, so še rekonstrukcija Železniške cesta v sodelovanju z Luko Koper, rekonstrukcija Jadranske ceste na odseku krožišče Železniška – Sončni park, širitev športnih površin (dodatna nogometna in odbojkarska igrišča) v Športnem parku Sv. Katarina, ureditev mladinskega centra v Valdoltri, preplastitev dela Regentove in Srebrničeve ulice ter rekonstrukcija Poti na Brido. Do konca mandata pričakujemo tudi gradbeno dovoljenje za izvedbo vsaj enega protipoplavnega omilitvenega ukrepa, to je za gradnjo suhega zadrževalnika na desnem pritoku ankaranskega hudournika."
Kako ocenjujete finančno stanje občine glede na načrtovani proračun in realizacijo investicij v prvih dveh letih tokratnega mandata?
"Finančno stanje Občine Ankaran je v prvih dveh letih tokratnega mandata dobro in stabilno, občina pokriva vse tekoče obveznosti in investicije iz lastnih sredstev in je ena izmed redkih slovenskih občin, ki niso zadolžene. Proračunsko načrtovanje je sicer izjemno zahtevna naloga, saj je realizacija odvisna od zunanjih dejavnikov, v največji meri od kooperativnosti Republike Slovenije glede načrtovanih menjav, prodaj ali nakupov zemljišč ali, če navedem konkreten primer, glede urejanja državne Jadranske ceste, česar Občina Ankaran sama ne more izvesti. To je poglavitni razlog, da načrtovane aktivnosti marsikdaj ostanejo nerealizirane.
Sicer sem zagovornik urejenih, preglednih in stabilnih financ. Pred prevzemom vodenja lokalne skupnosti, sem pridobil 17-letne izkušnje z delom v finančnem sektorju. Zavedam se pomena realnega finančnega in proračunskega načrtovanja. Občina Ankaran se od svoje ustanovitve oziroma od začetka njenega delovanja za investicije ni zadolžila. Plačujemo le en leasing, in sicer za vrtec. Podedovali smo ga od MOK, ki je takrat ankaranski vrtec zgradila na način zadolžitve preko leasinga. Ob prevzemu nepremičnine smo po zakonu prevzeli tudi breme njenega financiranja. Če se bo občina kdaj v prihodnje morala investicijsko zadolžiti, bo to res zgolj za ključno infrastrukturo, recimo za zdravstveni dom, pozidavo šolske telovadnice ali izgradnjo oskrbovanih stanovanj. Takšno zadolževanje je smiselno in utemeljeno, kakšno drugo pa ne."
Kako bi ocenili sodelovanje z občinskim svetom v prvih dveh letih?
"Sodelovanja z občinskim svetom tako rekoč ni ali pa ga je bore malo. Programska skupina Radi imamo Ankaran, ki jo vodim, pri odločanju v občinskem svetu nima večine in to je po svoje dobro, saj je bilo v preteklih mandatih absolutne politične moči v njenih rokah skorajda preveč. A je nikoli nismo zlorabili. Sem zagovornik vključujoče politike in spoštovanja argumentiranih stališč, tudi če so nasprotna. A tega v tem mandatu s strani tokratne opozicije, za razliko od prejšnjih, ni. V preteklih mandatih smo skupaj s takratno "Popovičevo" opozicijo uspeli soglasno sprejeti preko 400 sklepov občinskega sveta!
Zadnji dve leti pa podporo opozicije pri glasovanju dobijo le tisti županovi predlogi, za katere je preprosto nemogoče glasovati proti, ker bi to pomenilo preveliko sramoto. Čeprav se nemalokrat s strani posameznih predstavnikov opozicije v občinskem svetu razvije zelo plodna in konstruktivna debata, nato usklajeno glasujejo proti in vse podrejo. Politična moč in delovanje opozicije sta zreducirani na nenačelno nasprotovanje tako rekoč vsemu, kar predlagam, na zavlačevanje, na oviranje in na rušenje župana. Ob začetku mandata sta svetniški skupini Vsi smo Ankaran in Gibanje svoboda izjavili, da bodo v občinskem svetu delovali kot konstruktivna opozicija. Do sedaj temu ni bilo tako. Upajmo, da jim bo v drugi polovici mandata počasi uspelo. Ne v zadovoljstvo župana, jaz jih ne potrebujem, pač pa v dobro Ankarana in Ankarančanov."