Slovenski letalski sektor bi lahko v 2014 vendarle nekoliko oživel

Slovenski letalski sektor bi lahko v letu 2014 vendarle nekoliko oživel. Aerodrom Ljubljana, ki ga namerava država v kratkem privatizirati, in Aerodrom Maribor, ki se tujega partnerja prav tako ne bi branil, načrtujeta rast poslovanja, medtem ko Adria Airways, ki je prav tako na seznamu državnih podjetij, predvidenih za prodajo, o načrtih molči.

Aerodrom Ljubljana načrtuje rast poslovanja in si želi novih linij

Aerodrom Ljubljana si bo prihodnje leto še naprej prizadeval pridobiti nove letalske prevoznike in zagotoviti rast števila potnikov na ljubljanskem letališču. V luči splošnih gospodarskih razmer in trendov na področju letalskega prometa v Evropi načrtujejo, da bodo leta 2014 oskrbeli sedem odstotkov več potnikov v primerjavi z ocenjenim številom za letošnje leto, so pojasnili za STA.

Rast potnikov načrtujejo pri domačem prevozniku Adrii Airways in tujih letalskih družbah, pri slednjih nekoliko večjo. Rast števila letov in potnikov je v veliki meri posledica začetka letenja srbskega prevoznika Air Serbia, ki je začel v Ljubljano leteli decembra letos, na liniji med slovensko in srbsko prestolnico pa bo letel dnevno.

Povečanje števila letov in potnikov v primerjavi z oceno za letošnje leto pričakujejo tudi pri turškem prevozniku Turkish Airlines, medtem ko pri ostalih rednih prevoznikih in čarterskem prometu ter na področju nizkocenovnih prevoznikov prihodnje leto ne načrtujejo bistvenih sprememb.

Ob tem si ves čas intenzivno prizadevajo, da bi vzpostavili nove letalske povezave in pritegnili nove prevoznike, tudi nizkocenovne, ter razširili sodelovanje z obstoječimi. Kot najbolj zanimive destinacije se kažejo severna Nemčija, Skandinavija, Iberski polotok in Italija.

Želijo si, da bi lahko kakšno od teh ponudili čim prej, vendar uradnih potrditev zaenkrat še nimajo. Adria Airways namerava sicer prihodnje poletje začeti leteti v Prago, Varšavo in morda tudi London (Gatwick), kamor naj bi letela nekajkrat tedensko.

Načrtovani rasti fizičnega obsega prometa v letu 2014 bo sledila tudi rast poslovnih prihodkov - v Aerodromu Ljubljana načrtujejo štiri odstotke več prihodkov v primerjavi z ocenjenimi za leto 2013. Kljub nadaljnjim prizadevanjem družbe po obvladovanju stroškov bo tej rasti prihodkov, sicer v nekoliko nižjem odstotku, sledila tudi rast poslovnih odhodkov.

Razlog za to so nove vrste stroškov (npr. uvedba davka na nepremičnine), pa tudi s strani družbe neobvladljiva rast nekaterih stroškov, kot so npr. storitve Javne agencije za civilno letalstvo RS in stroški predvidenih dodatnih intelektualnih storitev, vezanih na predvideno spremembo lastništva družbe s strani države.

Načrtovani dobiček iz poslovanja (EBIT) bo po načrtih šest odstotkov višji v primerjavi z ocenjenim za leto 2013, čisti dobiček leta 2014 pa bo od ocenjenega za leto 2013 predvidoma višji za slabih sedem odstotkov ter bo dosegel 5,3 milijona evrov. Prihodnje leto načrtujejo naložbe v skupni vrednosti 5,8 milijona evrov, ki jih bodo predvidoma financirali z lastnimi viri.

Po nedavni odločitvi skupščine, na kateri so mali delničarji ob odsotnosti glasovalnih pravic države zavrnili investicijo v nov potniški terminal, v Aerodromu Ljubljana iščejo najboljše poti za prihodnji razvoj družbe in letališča.

V letu 2014 se bodo osredotočili na nujne investicije, potrebne za normalno poslovanje družbe in delovanje letališča, v pripravi pa je dolgoročni poslovni načrt. Odločitev o konkretnih načrtih za razvoj letališča v prihodnjih letih bo sprejeta skupaj z lastniki družbe, novimi ali sedanjimi, napovedujejo v družbi.

Tudi Aerodrom Maribor namerava v letu 2014 razširiti poslovanje

V Aerodromu Maribor bodo prihodnje leto največ pozornosti namenili povečanju prometa na segmentih čarterskega poleta, v načrtu pa imajo tudi razširitev tovornega prometa, je za STA povedal direktor družbe Marko Gros. Katere linije načrtujejo v letu 2014, ni mogel izdati, saj se o zadevah še usklajujejo.

Večina dogajanja bo znova odpadla na poletje, kot kaže, pa bi se sezona lahko začela že aprila in končala nekje v oktobru. Prihodki naj bi letošnje presegli za okoli 20 odstotkov, je napovedal Gros in pojasnil, da obnovljenega terminala še niso prevzeli.

Predstavniki Aerodroma Maribor so imeli pogovore o sodelovanju nedavno tudi na Kitajskem. Kot pravi Gros, so bili informativne narave, poslali so jim marketinško gradivo, zdaj pa čakajo na odgovor.

Pripravljajo sicer tudi druge projekte, eden od večjih, ki naj bi se odvijal, pa bo sejemska prireditev z velikim mitingom, ki bo potekal septembra.

 

Adria Airways z novo strategijo v lov na pozitivno poslovanje

Adria Airways načrtov za prihodnje leto uradno ne komentira, je pa iz decembrsko-januarske številke njihove revije In-Flight Magazine razvidno, da v okviru strategije poslovanja družbe do leta 2020, ki so jo pripravili in jo nameravajo izvajati v naslednjih sedmih letih, načrtujejo rast in širitev.

Kot je v pismu potnikom zapisal predsednik uprave Adrie Airways Mark Anžur, so njihovi cilji povečanje števila prepeljanih potnikov do dva milijona letno, nabava novih letal in s tem povezana optimizacija flote, odprtje novih linij, povečana stroškovna učinkovitost ter predvsem prilagajanje cenovnim potrebam trga.

Za naslednjo poletno sezono nameravajo vzpostaviti nove linije. Anžur je ob tem potrdil nove povezave med Ljubljano in Varšavo, Ljubljano in Prago ter Tirano in Frankfurtom, načrtujejo pa tudi vnovične polete v London.

Adria Airways je letos prvič po več letih negativnega poslovanja načrtovala pozitivno ničlo, če ji bo to uspelo, pa za zdaj še ni znano. Zadnji podatki, ki jih je družba objavila, kažejo, da so v prvih devetih mesecih ustvarili 700.000 evrov dobička iz poslovanja, potem ko so enako obdobje lani sklenili s 6,8 milijona evrov izgube.

V devetmesečju so prepeljali 808.370 potnikov, izkoriščenost potniške kabine pa so v rednem prometu zvišali na 73,5 odstotka. Zimski meseci so za družbo tradicionalno sicer nekoliko slabši.

Anžur je za STA v preteklih mesecih že povedal, da se nameravajo v prihodnje v večji meri usmeriti v pridobivanje potnikov od točke do točke, hkrati pa nameravajo zniževati frekvenco letov in tako opraviti manj letov z večjimi letali. Letala CRJ200 naj bi tako počasi nadomestili z modeli CRJ900.

Adria Airways sicer čaka na odločitev Evropske komisije, ki proučuje pretekle državne dokapitalizacije družbe. Če bi Bruselj ugotovil, da je šlo pri tem za nedovoljeno državno pomoč, in če bi morala Adria Airways večji del sredstev vračati, bi to predstavljalo udarec, ki bi ga edini slovenski letalski prevoznik najverjetneje težko preživel.