LUKA KOPER JE SAMA FINANCIRALA IZGRADNJO PRVEGA TIRA: Kdo je Kopru nekaj dal?

Koper

Pokrajinski muzej Koper in Luka Koper sta v okviru praznovanja 60 letnice pristaniške družbe in na slovenski Dan pomorstva, v galeriji Pokrajinskega muzeja v Kopru odprla razstavo o zgodovini pristanišča. Med osrednjimi govorniki sta bila Nadja Terčon, avtorica obsežnega strokovnega dela z naslovom Usidrali smo se na morje, ter dramatik, esejist in režiser Dušan Jovanovič, ki je kot srednješolec sodeloval v delavski brigadi, ki je gradila prvi nasip bodočega pristanišča v Kopru.

Razstava osvetljuje pomorsko zgodovino Kopra, ki je svoj razcvet doživel v času beneške republike in dokončno izgubil svoj gospodarski pomen z izgradnjo železniške povezave Dunaj – Trst. Razstava razkriva tudi do zdaj manj znana dejstva, kot na primer to, da se je v 50-ih letih prejšnjega stoletja razmišljalo o različnih lokacijah, kje postaviti pristanišče. Ena od teh je bila celo Debeli rtič. Ali pa to, da se je gradnja pristanišča začela pri nekdanjem mandraču sv. Andreja, danes Ribiški trg – zato tudi ime razstave, Od sv. Andreja do sv. Katarine, do koder danes sega obala pristanišča.

Kdo je bil Danilo Petrinja?

Skozi razstavo se vlečeta dve vzporedni rdeči niti. Ena je prostorski razvoj pristanišča, druga pa je vloga nekaterih posameznikov, danes bi jim rekli vizionarji, ki so kljub političnim in finančnim oviram uresničili smele načrte. "Še posebej sem zadovoljna, da so organizatorji želeli osvetliti vlogo posameznikov, ki so ustvarjali to podjetje, še zlasti vlogo prvega direktorja Danila Petrinje. Številni pripovedovalci namreč menijo, da je začetna faza Luke Koper predvsem njegova zasluga," je izpostavila Nadja Terčon.

Idejni očetje koprskega pristanišča namreč niso imeli lahke naloge, saj so se morali soočati z nasprotovanjem tedanjih jugoslovanskih oblasti, ki niso bile naklonjene gradnji novega tovornega pristanišča v Kopru. Deset let kasneje niso bile naklonjene niti gradnji železniške povezave pristanišča z zaledjem, češ da je projekt ekonomsko neupravičen, zato je Luka Koper tedaj sama finansirala izgradnjo prvega tira in zaradi tega zabredla v hude finančne težave.

Pomen mladinskih delavskih brigad

Terčonova se v knjigi ukvarja tudi z vlogo mladinskih brigad pri gradnji koprskega pristanišča. Eden od vidnejših predstavnikov tedanje "Titove mladine" je bil dramatik, esejist in režiser Dušan Jovanovič, ki je na današnji otvoritvi obudil nekaj spominov o težkem delu, ki ga je kot mladinec opravljal ob izgradnji nasipa za zaporo Škocjanskega zatoka. "Še danes, ko se vračam v Koper je zelo živ spomin na tiste čase in zavedam se, da sem temu mestu nekaj dal."

Razstava bo v galeriji Pokrajinskega muzeja v Kopru na ogled do 30. aprila. Svoje stalno domovanje pa bo imela v bodočem Pristaniškem muzeju, ki ga Luka Koper snuje v enem od svojih skladišč. 

Deli novico:

Lukec |  08 .03. 2017 ob  17: 56

Naj zgradi tudi drugi tir , ce ga rabi in ce izgradnja pokriva stroske.
opazovalec |  08 .03. 2017 ob  16: 24
Ni mi jasno al podpirate nosonjo in njegove podrepnike al ste proti njemu?še se niste izjasnili.
@@koprčan |  08 .03. 2017 ob  13: 50
Se strinjam, čeprav je takrat luka koper bila pravi palček, samo en pomolček to je vse, šele z osamosvojitvijo se je začel njen vzpon in širitev. Zagotovo pa ne bi dosegla današnji razvoj če tega tira takrat ne bi zgradili, samo lahko bi komot uporabljali nove materiale ne pa da so zaradi tega ukinili toliko prog drugot po sloveniji, naredili so en korak naprej dva nazaj.
mixi-maxi |  08 .03. 2017 ob  11: 57
res je, brez gospoda Petrinje, Koreliča in še kakšnega Luke Koper nebi bilo na našem zemljevidu!!
Čestitke vsem, ki so pomagali pri graditvi in ohranitvi tega pomembnega giganta!
koprčan |  08 .03. 2017 ob  11: 19
Za to progo so marsikje v slo izgubili železnico za vedno! Ukinili so progo od Jesenic do Kranjske gore od Velenja do Slovenj Gradca,.. jo demontirali, pobrali material kot so pragovi, tirnice, žel mostovi in jih pripeljali na primorsko ter zgradili progo Divača-Koper. Za to progo so ostali slovenci plačali visok davek,.
Paperino |  08 .03. 2017 ob  09: 55
Podjetje Luka Koper je sama zgradila en tir, podjetje država tega ne zmore :S
Gugi |  08 .03. 2017 ob  06: 07
-1
DAJMO NASPROTNIKI ZBUDITE SE IN KRITIZIRAJTE KAJTI S ČIM SE BOSTE VI POHVALILI
@opazovalec |  07 .03. 2017 ob  22: 24
Sej smo vidli, ko je bil preds. nadzornega sveta. On in Časko : 200 mio eur MINUSA!!!!!
@opazovalec |  07 .03. 2017 ob  20: 10
Nesi si ga domov,boš kmalu še brez gat ostal.
opazovalec |  07 .03. 2017 ob  19: 03
-4
Dajte koprskega župana na vrh luke pa boste vidli kako se dela.
Viktor |  07 .03. 2017 ob  18: 57
10
Mnogi so dodali svoj mozaik v dobro Luke, kakršno poznamo danes. Vendar brez Danila Petrina, Rudija Dujc in Bruna Koreliča, Luke ne bi bilo. Vsaka jim čast.
Vabljeni |  07 .03. 2017 ob  18: 52
Komentirati