Na tridnevni razstavi Umetnost/Znanost/Biotehnologija, ki jo bodo danes odprli v palači Costanzi v sklopu 4. evropskega salona znanstvenih raziskav Next, bo na ogled projekt Anatomija zamrznjene geneze slovenskega umetnika Deana Verzela. V projekt so vključene kreacije iz delov človeških trupel, ki so bila donirana v znanstveno-raziskovalne namene.
UMETNIK DEAN VERZEL: Na ogled deli trupel doniranih v znanstveno-raziskovalne namene
Trst
Postavitev Umetnost/Znanost/Biotehnologija bo v okviru salona Next z naslovom Biologos - prihodnost življenja na ogled do nedelje. Na razstavi, ki jo pripravlja Gruppo 78 pod kuratorstvom mednarodno priznane umetnostne zgodovinarke Marie Campitelli, bodo predstavljena umetniška dela avtorjev, v katerih se znanost in tehnologija prelivata v umetnost, je za STA povedal Verzel.
Kreacije iz človeških trupel
Verzel v projektu Anatomija zamrznjene geneze ustvarja kreacije iz delov človeških trupel. Realiziral ga je leta 2011 na Inštitutu za anatomijo Medicinske fakultete v Ljubljani. Ob tem je nastal video material tehničnega in ustvarjalnega postopka dela in kot končni produkt serija umetniških fotografij.
Sprva je Verzel v velike ledene bloke zamrznil zlate ribice, nato roki, s katerimi je reinsceniral Michelangelovo poslikavo Sikstinske kapele, nazadnje pa je iz para glav ustvaril figuri nune in papeža. Zadnji projekt Nuna/Papež je bil zaradi kriminalistične preiskave na zahtevo komisije za medicinsko etiko uničen tik pred studijskim fotografiranjem umetniškega objekta. Kot je za STA povedal Verzel, so mu po zaključku preiskave iz okrožnega državnega tožilstva sporočili, da je šlo za krivo ovadbo.
Kriminalistična preiskava je bila moralna panika
"Mislim, da je pri vsej tej zgodbi, vsaj kar se tiče medicine, šlo predvsem za moralno paniko, z uničenjem edinega materialnega dokaza pa za zaščito pred morebitnimi negativnimi posledicami, ki bi zaradi mojega umetniškega delovanja znotraj javne medicinske ustanove lahko nastale," je pojasnil umetnik.
Dodal je, da bo projekt Nuna/Papež v postprodukciji dokončan z izdelavo dveh fotografskih portretov, ki bosta povzeta iz ohranjenega video zapisa umetniškega dela v nastajanju.
Projekt je že gostoval v razstavišču Monfort
Anatomijo zamrznjene geneze je Verzel prvič predstavil v razstavišču Monfort Obalnih galerij Piran leta 2013 v sklopu razstave Primorska likovna umetnost: nek drug pogled 1990-2013. Nato je projekt gostoval še na lanskem festivalu IZIS.
Na razstavi v Trstu bodo poleg Verzelovega projekta kot predogled večje razstave, ki bo v palači Costanzi gostovala med 14. novembrom in 4. decembrom, med drugimi na ogled Silicij danskega ustvarjalca Carla Emila Carlsena, Meduze, morska čudesa med umetnostjo in znanostjo italijanske umetnice Lucie Flego ter delo mehiškega umetnika in znanstvenika Daniela Romera Nieta, ki likovno tematizira kozmološke motive od kaosa do kozmosa.
V današnji omejeni in spolitizirani Sloveniji pa Verzela ovajajo policiji neke nerealizirane in frustrirane VULGATE, ki se štulijo okoli lokalnih institucij zato, da prodajajo lastno omejeno povprečje.
Verzel je na razstavi zastopan še z drugimi deli, denimo performativnim projektom In Vitro ali predlansko Anatomijo zamrznjene Geneze, fotografijo, na kateri smrt sooča z njenim protipolom, rojstvom in »božjo iskro«. S stvarjenjem človeka.
Zamrznjeni mrtvi roki je postavil v položaj stika božjega in človeškega, povzetega po Michelangelovi Sikstinski kapeli. Njegov najnovejši projekt, ki ga na razstavi ni, saj ni (bil) končan, pa je pravkar predmet kriminalistične preiskave.
Ustvarjanje z mrtvimi udi? Uporaba človeških ostankov ne v znanstvene namene, ki se nam zdijo samoumevni, ampak zaradi umetniškega egotripa? Celo v komercialne namene?
Odkar je Slovenija na elitnem Grafičnem bienalu nagradila Damiena Hirsta, ki se je že leta 1981, kot najstnik, v mrtvašnici nasmejan fotografiral ob odrezani glavi mrtveca (pokazal jo je šele desetletje kasneje, podvig je seveda muzealiziran), in odkar je lani sprejela komercialno razstavo prepariranih mrtvih ljudi, pripadnikov kdo ve katerih ras in socialnih razredov Razkrita telesa na Gospodarskem razstavišču (napovedali so jo kot »fascinantno razstavo z izobraževalno noto«, po poročanju tiska jo je obiskalo več kot 60.000 živih), ni nedolžna.