SLUŽBA KOT IZ NOČNE MORE? "Ne moreš umiti rok ali iti na stranišče, več kot delaš, manj zaslužiš"

Koper

Že pred časom smo poročali, da se na Koprskem z veliko hitrostjo zapirajo trafike, v katerih naj bi vladale popolnoma nečloveške razmere. Za štirinajst ur (v poletnih mesecih še dlje) vsakodnevnega dela v kiosku, brez stranišča in vode, naj bi samozaposleni, ki imajo trafike v najemu od podjetja Delo prodaja d.d., prejemali popolnoma nelogično plačilo glede na ustvarjen promet. "Večji promet kot imaš, manj procentov imaš od prodanih izdelkov. Ko vidijo, da imaš dober promet, ti prilagodijo provizijo," nam je domnevno neznosne delovne pogoje opisal Koprčan, ki je delo v trafiki spoznal iz prve roke.

Koprčan, ki želi ostati anonimen (njegove podatke hranimo v uredništvu), je približno dve leti pomagal ženi pri delu v dveh trafikah, najprej na koprskem Trgu Brolo, po njenem zaprtju pa še pri nekdanjih skladiščih Slavnika. Ona je bila samozaposlena, naš sogovornik pa jo je nadomestil, kadar je potrebovala odmor. Pri tem je več kot očitno zelo dobro spoznal razmere, ki vladajo v kioskih. Na spletni strani Dela prodaje je navedeno, da imajo na območju Slovenije preko 90 prodajnih mest, od česar jih je trenutno 60 aktivnih. Na vprašanje, koliko trafik Dela prodaje se je v zadnjem času zaprlo v Kopru, pa naš sogovornik kot iz topa odgovori: "Skoraj vse." 

Brez vode, stranišča in odmora?

"Vsak misli, da je lepo v trafiki, ampak ne ve, da si v zaprtem prostoru brez vode, brez nič. Pogoji so katastrofalni, nečloveški," pove sogovornik. "Vsak dan delaš s časopisi, z denarjem, črn si kot mehanik, a nimaš vode, da bi se umil," nadaljuje. Tudi stranišča ni. Nekateri najemniki trafik zato najamejo kemično prenosno stranišče, ki ga postavijo poleg kioska, vendar je ponovna težava v tem, da nimajo vode, pove.

"Lahko se samo sam znajdeš, tako da si pripraviš kakšno šprico za vodo. So tudi dnevi, ko moraš improvizirati, da lahko uriniraš ..." sogovornik opisuje žalostne in skorajda nepredstavljive pogoje dela. Kot dodaja, za malico in kosilo ne moreš nikamor, saj po pravilih ne smeš zapustiti trafike. "Pogoj je, da si notri 14 ur, poleti pa urnik še podaljšajo." Prav zato je pomagal ženi in vskočil namesto nje, da si je lahko vzela odmor, ki ga vsak potrebuje za opravljanje osnovnih človeških potreb.

"Več prometa kot imaš, nižja je plača"

Kot da skorajda neopisljivi pogoji dela ne bi bili dovolj, imajo najemniki trafik težave tudi z višino izplačil, ki jih prejmejo od Delo prodaje. "Zelo nelogično je. Večji promet kot imaš, manj procentov imaš od prodanih izdelkov. Za primerjavo, če imaš 18.000 evrov mesečnega prometa, dobiš 1400 evrov bruto. Če imaš 32.000 evrov prometa, od tega dobiš 950 evrov bruto. Vem za trafiko v Sežani, ki je imela samo 3000 evrov mesečnega prometa, najemnica pa je od tega zaslužila 1400 evrov bruto," pojasnjuje.

Da bi si razjasnila, zakaj prihaja do tega, sta se zakonca obrnila na strokovnjaka, ki je pregledal papirje "in ugotovil, da so procenti od provizij prirejeni. Ko bi recimo morala prejeti 5 procentov provizije, so to spremenili na 2 ali 3,5 procenta," razlaga naš sogovornik. "Dobesedno se boriš in ko vidijo, da ti gre dobro, te zabijejo. Ko vidijo, da imaš dober promet, ti prilagodijo provizijo," je pojasnil.

Ko je videl, da je žena od 30.000 evrov prometa prejela le 950 evrov bruto, je kontaktiral takratnega direktorja Dela prodaje, od katerega je zahteval pojasnilo. "Čez tri mesece mi je odgovoril, da so ji izplačali 600 evrov premalo. Takrat bi mogla torej dobiti 1500 evrov. In ne samo za tisti mesec, ampak tudi za vse druge mesece, ko je imela tak promet," razočarano opisuje in dodaja, da so stiki z nadrejenimi zelo oteženi. "Razen omenjenega stika z direktorjem nisem bil nikoli v kontaktu z nikomer od nadrejenih, imeli smo samo interno povezavo, prek katere jim lahko pišeš. Če hočejo odgovoriti, odgovorijo, če nočejo, pa ne. Prav tako nimaš telefonske številke od nikogar," pove.

"Naročiš izdelke, ki gredo dobro v promet, pošljejo pa nekaj popolnoma drugega"

Pa ne samo razmere in plačilo, precej poseben naj bi bil tudi sistem dobavljanja zalog, nam pove: "Pošiljajo to, kar sami hočejo. Kar gre dobro v prodajo, ti ne dajo. Cigaretov in izdelkov, ki se najbolj prodajajo, niso pošiljali. Lahko si jih naročil, ampak so ti poslali po svoje. Oni določijo, koliko česa boš dobil," razlaga.

Kot dodaja, po plačilu prispevkov državi ob taki plači ne ostane dovolj denarja za še enega zaposlenega, čeprav bi ga potreboval. "Tudi če se zgodi vlom, plačaš sam. Vse, kar ti manjka in kar ukradejo, moraš plačati iz lastnega žepa." Po besedah našega sogovornika je nepravilnosti še več, saj naj bi bile nekatere od trafik priklopljene kar na javno električno omrežje, iz katerega se napajajo javna razsvetljava in semaforji.

Z vprašanji smo se obrnili tudi na podjetje Delo prodaja, na njihov odziv še čakamo.

Deli novico:

Komentiraj

Za komentiranje je potrebna  Prijava  oz.  Registracija
Kukuruz |  17 .04. 2019 ob  06: 16
Skozi Slovenijo gre ogromno ljudi v druge drzave imamo avtoceste da gre vse mimo..
Zgradilo se je trgovske centre ki so speljali kupce na njihove blagajne
Zdej en mali clovek ki bi hotu karkoli prodajat se znajde pred velikim zidom ker so tam cene nizje in recimo za dva dni makar strikanja puloverja ne mores racunat 10e..
Speljali so nas na pota obicne delovne sile za poki soldi
Istriano |  16 .04. 2019 ob  15: 29
Res je zelo žalostno delati v trafiki. Zaslužek je zelo zelo majhen in delati je treba cel dan.
Lili |  16 .04. 2019 ob  08: 32
@vseved
ker ljudje delajo, tudi za nič zaslužit...to je njihova služba, to je njihovo delo..in ne vejo kaj bi...
Lili |  16 .04. 2019 ob  08: 31
11
To je naša država! Kaj vam ni jasno? Vse nas bodo sprvli na kolena..čim vidjo, da kaj zaslužiš,oz..pardon, čim mislijo, da bi lahko kaj zaslužil, ali pa niti to ne,...takoj veliki apetiti...kaj ne vidite kaj se dogaja pri nas, v evropi in v svetu..le par velikih prevzema nadzor nad vsem..tako je tudi v podjetništvu,proizvodnji,trgovini... naša vrla državica z nesposobneži ki so na vrhu (Vendra ne moreš verjet,...imajo vedno večjo podporo pri slovenčkih),...samo ožemajo, postavljajo nemogoča pravila, kup administracije, kazni, ki jih niti pod razno ne moreš plačati (pa tudi za banalne napake oz. zahteve, ki jih ne moreš nikoli 100% zadovoljiti), neprijazno okolje, oderuška davčna politika... naši krokarji pa si polnijo svoje privat žepe, ki so jih že zdavnaj izvozili v davčne oaze... zapirajo se trafike, zapirajo se majhne trgovine, sedaj nas čaka najbolj striktna zakonodaja okrog "nezdravih maščob", prevozniki so na kolenih, proizvodnje praktično več ni,.... Bravo, še volite populiste, ki so le lutke stricev iz ozadja...
Opazovalec |  16 .04. 2019 ob  07: 35
17
Potem pa še bivša občinska oblast odda trafike dotičnemi gospodiču ki oddaja trafike naprej ,tako da pobere še tisto kar bi lahko zaslužili najemniki . Mogoče je to največji problem ,ker kot opažam so trafike zaprte samo v Kopru .Kako lahko funkcionirajo drugod po Sloveniji ?
vseved |  15 .04. 2019 ob  19: 26
-1
Ista pesem že leta in leta. Zakaj so trafike še odprte, če je tako nemogoče delat?