Rog – naša prva čezoceanska ladja

Piran

V Pomorskem muzeju "Sergej Mašera" Piran so v petek pospremili na pot poštno znamko iz serije Slovenske ladje. Na njej je upodobljena tovorna parna ladja Rog, ki je bila prva čezoceanske ladja Splošne plovbe. To je druga znamka iz te serije, saj je lani že izšla znamka motorne tovorne ladje Martin Krpan, ki je bila prva ladja tega slovenskega pomorskega prevozniškega podjetja.

Ladja Rog je bila prodana leta 1966, do tedaj pa je veljala za šolsko ladjo slovenskih  pomorščakov kadetov in pripravnikov, ki so na njej pridobivali prva znanja in izkušnje. Razrezana je bila leta 1969 v Kaohsiungu na Tajvanu.

Kot je povedala muzejska kustosinja Duška Žitko, ki je nečakinja prvega kapitana ladja Rog,  Baldomirja Podgornika,je bila ta parna čezoceanska ladja zgrajena med drugo svetovno vojno leta 1944 v ladjedelnici Halifax Shipyards Ltd., Victoria, B. C. v Kanadi. To je bila serijsko grajena ladja tipa »liberty« za konvojske transporte v II. svetovni vojni. Splošna plovba jo je kupila v ustanovnem letu podjetja, leta 1954. Njena dolžina je bila 134,6 m, širina 17,3 m in nosilnost 10.310 ton (BRT 7.165, NRT 4.295). Poganjal jo je 3 cilindrski parni stroj s 60 obrati na minuto in močjo 1.600 konjskih moči, ki je porabil 25 ton goriva (mazuta) dnevno. Plula je s hitrostjo 10,5 navtičnih milj na uro. 

"Nakup ladje Rog je napovedal samozavestne korake Splošne plovbe v svetovnem pomorskem prometu, saj je bila prva slovenska čezoceanska ladja, ki je pod poveljstvom kapitana dolge plovbe Baldomirja Podgornika in s 43 člansko posadko (od 15. junija 1955 do 9. maja 1956) obplula svet in 22. marca 1956 tudi kot prva jugoslovanska ladja pristala v pristanišču Tsingtao (Nang-tongu) na Kitajskem," pravi Žitkova.

Poseben pomorski čar so predstavitvi znamke dali dijaki Gimnazije, elektro in pomorske šole Piran ter študenti Fakultete za pomorstvo in promet iz Portoroža, ki so ob tej priložnosti s kuterjema priveslali pred pomorski muzej v piranski mandrač. Kulturni del prireditve so z morsko obarvanimi pesmimi popestril nekateri člani štirih pevskih zborov pod vodstvom dirigenta zbora Pergola Danijela Grbca.

V noči od 25. na 26. februar 1956 jo je v Tihem oceanu zajel tajfun, v katerem so se s posadkami vred potopile štiri ladje. Ladja Rog je izgubila enega člana posadke, se iztrgala iz pogubnih razmer in kot prva jugoslovanska ladja pristala v pristanišču Hakodate na japonskem otoku Hokaido, kjer so v tamkajšnji ladjedelnici popravili v tajfunu nastale poškodbe.

Dve leti kasneje so v isti ladjedelnici po naročilu Splošne plovbe zgradili motorno tovorno ladjo Piran, ki bo upodobljena na tretji znamki serije Slovenske ladje. To je bila prva na tujem zgrajena ladja za kakega jugoslovanskega ladjarja, največja ladja za suhe tovore v takratni jugoslovanski floti, za Splošno plovbo pa njena prva novogradnja in prva linijska ladja.

Izid znamke je z zadovoljstvom pozdravil Peter Ivanež iz Splošne plovbe, ki je poudaril da gre za eno od treh najbolj znanih ladij slovenske trgovske mornarice.

Podobo je znamki dal oblikovalec Matjaž Učakar, ki je poskrbel že za dobrih 100 znamk in med njimi tudi za znamko ladje Martin Krpan ter za znamke iz serije morskega življa našega morja. Te pripravlja v sodelovanju s piranskim Akvarijem in Mitjo Jančarjem iz portoroškega filatelističnega društva. 

"Na Martina Krpana so se daljnega leta 1954 prvič vkrcali izključno slovenski pomorščaki domačega – slovenskega ladjarskega podjetja, na dimniku druge ladje Gorenjska je bil prvič upodobljen zaščitni znak – logo podjetja, takrat še brez sidra, parna ladja Rog pa je bila prva slovenska prekooceanska ladja, ki je znak in zastavo podjetja ponesla po vseh svetovnih morjih in oceanih. Z nakupom treh ladij si je Splošna plovba že leta 1954 pridobila značaj ladjarskega podjetja, ki tovore prevaža na prekomorskih relacijah, zagotovila pa si je tudi osnovo za nadaljnji razvoj", je poudaril. Opisal je tudi potek nakupa ladje, za katerega je bil s strokovne plati zaslužen kapitan Branimir Velkaverh.

Znamko je na pot pospremil tudi piranski župan Peter Bossman, ki je v svojem nagovoru med drugim dejal: "Rog je plul dolga leta, na tej znamki pa bo imel že drugo priložnost, da obkroži svet. A bo tokrat namesto tovora prenašal novice, sporočila in dobre želje."

Deli novico:

perojebivero |  01 .06. 2015 ob  07: 59
hvala udbi,da je ustanovila to podjetje,na katerem so našli svoj kruh številni rojaki. med njimi tudi jaz !!
Resnica |  01 .06. 2015 ob  07: 49
Splošna plovba je bila ustanovljena kot udbaška firma za šverc orožja. To so počeli z ladjo Krpan. Na osnovi takih poslov (Jugoslavija - Alžirija). Na osnovi takih poslov je kupljen Rog in nato še naslednje tri ladje. To je tudi resnica. Še dobro, da je bil Maček takrat GLAVNI UDBAŠ SLOVENEC. Tisti ki je pa ta šverc v Alžirijo organiziral pa je imel v Alžiriji kar nadimek Maček. Veljavo pa so ti ljudje dobili na osnovi zgodovinskih dejstev https://kavarnahayek.wordpress.com/2015/05/24/kako-so-komunisti-v-kocevskem-rogu-poklali-ideoloske-nasprotnike/
Terco makine na SPP |  31 .05. 2015 ob  17: 41
Hvala Splošna plovba Piran. Bil sem asistent na Kraigher. B v.d. na, Kidrič B in terco na Novem mestu, Ljutomerju in na prvi elektronski barii Nova Gorica. Izredno lepe spomine imam od tam iz vseh treh oceanov. Malo kateri pomorščak je ateist dandanes. Bil sem tudi po ameriških platformah. Kapetan iz blizu New orleansa je bil tako navdušen nad mano, da je vsem rekel: You are superior and more inteligent then all of us. In potem je bival nekaj tu pri meni na obali. Ogledal si je hrastoveljsko cerkvico (Hrastovlje-Kristovie) In potem sem nekega dne postal sam pravi Bog čez noč pri 37 letih. Verjemite
saj bo še letos |  31 .05. 2015 ob  11: 52
izdana znamka v spomin na legendo GGM
Nedeljko |  31 .05. 2015 ob  11: 46
-3
A mene kao portira ste pozabili… ?