Obala: Veliki štirje od slave do propada!
V povojnem obdobju so na Krasu iskali možnosti za razvoj nove industrije in kljub deljenim mnenjem in dvomom o upravičenosti in možnosti proizvodnje motornih koles, se je ideja načrtovalcev nove tovarne julija 1954 uresničila s podpisom sklepa o ustanovitvi tovarne motornih koles v Sežani. Že naslednji mesec, se je v dokumentih prvič pojavilo tudi ime TOMOS - TOvarna MOtornih koles Sežana. Novo tovarniško poslopje je bilo zgrajeno leta 1959, ko ga je uradno odprl Josip Broz-Tito. Prvi direktor tovarne Franc Pečar je licenčno pogodbo podpisal z avstrijsko tovarno Steyr-Daimler-Puch, ki je ustrezala Tomosovim proizvodnim načrtom, saj so v Puchu proizvajali ekonomična in robustna motorna kolesa, primerna za neurejene in strme ceste. Puch naj bi Tomosu ponudil ugodne licenčne pogoje tudi zaradi dvoma v uspešno osamosvojitev tovarne.
Prvi izdelek, ki so ga sestavili v Tomosu je bil motor Tomos Puch SG 250. Leta 1955 so jih izdelali 137, prav tako so že prvo leto sestavili 124 skuterjev RL 125 in sto mopedov. Naslednje leto so po številu sestavljenih enot izstopali mopedi (1712 enot), sledila so jim motorna kolesa (615) in skuterji . Vzporedno z licenčno proizvodnjo je Tomos že v začetku vse svoje moči osredotočil v lasten razvoj serijskih modelov.
Proizvodnja igrač na Kitajsko
Leta 1952 je bilo ustanovljeno podjetje MEHANOTEHNIKA, podjetje za proizvodnjo in prodajo kovinskih in plastičnih izdelkov .Tovarna je ime dobila po prvi igrači, ki jo je izdelovala, po sestavljanki, katero je v celoti sama proizvedla. Na začetku podjetje ni imelo svojih prostorov in si je šele leta 1953 uredilo lastne prostore v Izoli in nabavilo stroje. 1959 Dokončana izgradnja proizvodne hale velikosti 5000 m2 in selitev na sedanjo lokacijo v Izoli. Prvi nastop na sejmu igrač v Nuerenbergu in odprla proizvodni obrat v Materiji . Začetek sodelovanja s Katedro za otroško in mladinsko psihologijo na Filozofski fakulteti v Ljubljani in skupni projekt "Dobra igrača". Na podlagi tega sodelovanja je Mehanotehnika izdelovala igrače z višjimi psiho-pedagoškimi vrednostmi. Obrat v Materiji se specializira za proizvodnjo plišastih izdelkov. Podjetje Mehanotehnika se preimenuje v Mehano.
Leta 2004 avgusta 2004 dobi družba Mehano novega lastnika - družba LIVE d.o.o. iz Izole
Po letu 2010 sledi uvedba novega otroskega laptopa Bimbo in Hello Kitty, ki ponuja zelo dobro razmerje med ceno in kvaliteto. Uvedba novih krovnih blagovnih znamk "Train Line" in "Speed Trains" ter nove celostne podobe za garniture vlakov Mehano.
Tajkunske zgodbe na kolena spravile Istrabenz, Drogo prodali
28. oktobra 1948 je bila v dokumente vojne uprave Svobodnega tržaškega ozemlja vpisana družba z omejeno odgovornostjo Istra-benz, trgovina na drobno in debelo s pogojnimi sredstvi. Njene prve črpalke so bile V Kopru, Izoli, Piranu in Bujah. Leto kasneje je družba postala delniška družba. V naslednjem desetletju je začela širiti svojo dejavnost iz Slovenske Istre na obmejno območje. Oskrbovali so se le italijani. Leta 1978, ob 30. obletnici je bilo v družbi 510 zaposlenih, upravljalo je s 50 bencinskimi servisi po državi in je letno prodalo 400 tisoč ton naftnih derivatov. Leta 1986 so odprli polnilnico kisika na Serminu.
Poleg te so imeli še polnilnice za argon, dušik in druge pline. Leta 2000 se holdingu pridruži IT podjetje Actual. Dve leti kasneje vodilno mesto zasede Igor Bavčar in podjetje odpre stoto črpalko v Sloveniji. Podjetje uveljavi politiko treh stebrov: energetike, turizma in naložb. Ob koncu desetletja od energetike ostane le malo, turizem se znajde v težavah, napačne naložbe resno ogrozijo in zadolžijo podjetje, Bavčarja pa mediji izpostavljajo kot tajkuna. Trgovina z naftnimi derivati preide pod avstrijski OMV. Istrabenz močno zabrede v rdeče številke.
To so izdelki, ki jih ima Droga Kolinska danes. Jupi in Cockta sta proizvoda nekdanje Kolinske. Tradicionalni znamke Droge so Barcaffe, Argeta, Zlato polje, 1001 Cvet, Maestro. Vse ostalo so znamke, ki so bile del bodisi Kolinske, bodisi Atlantic Groupa in drugih firm, ki jih je pokupil. Danes v Izoli ostaja samo proizvodnja Argete in Barcaffeja.
Nikjer ni omenjena niti selitev Tomosa iz Sežane v Koper...
Pohvale za tematiko, malo manj za izvedbo.