Servisiranje avtomobila. Redno in pravilno vzdrževanje avtomobila je izredno pomembno za njegovo trajnost, ekonomičnost, varnost in ne nazadnje držanje vrednosti. Zaradi tega je pomembno izbrati pravega serviserja, ki mu zaupamo. Pa še to ni vedno dovolj; zakaj?
Kako nas zavajajo serviserji?
Avtomoto
Velikokrat tudi v povezavi s pooblaščenimi serviserji naletimo na govorice, da glede kakovosti storitev pri določenih ponudnikih ni vse v najlepšem redu, določenih serviserjev pa se je tudi že prijel sloves, da zavajajo in večkrat opeharijo svoje stranke. Kako se torej izogniti temu, da bi vaš avtomobil, kljub temu da ga redno servisirate, podlegel okvaram, vi pa bi zaradi tega imeli nenadejane in nepotrebne stroške popravil oziroma vzdrževanja?
Ob tem velja, da ni čistega pravila, kako se izogniti takšnim mahinacijam. Najbolj pomembno pa je, da se serviserja, ko najdete takega, ki mu zaupate, tudi držite. Kljub temu pa vedno obstaja možnost, da tudi kakšen posamezen avtomehanik ali celo njegov pomočnik "mešetarita" z materialom, kar pa je veliko težje odkriti. Obstaja pa splošno pravilo, da je možnost vedno manjša, kolikor večji je ugled serviserja, obstaja pa tudi možnost, da sami prisostvujete servisiranju vašega avtomobila, s čimer se možnost, da vam bodo "dolili" staro olje, še občutno zmanjša.
Ena najbolj škodljivih stvari, ki jo lahko pokvarjen serviser stori, je, da namesto sintetičnega olja v rezervoar natoči mineralno olje, katerega vrednost znaša tudi desetino prej omenjenega. Dolivanje mineralnega olja in dejstvo, da ne zamenjajo dotrajanih filtrov, pa so tudi najbolj pogoste prevare “pokvarjenih” serviserjev. To je še posebej nevarno pri motorjih s turbopolnilniki, pri katerih je kakovostno olje še veliko bolj pomembno, saj je primerno mazanje ključno za optimalno delovanje in tudi primerno temperaturo motorja, kjer sta obraba in poraba tudi najmanjša. Če se turbopolnilnik večkrat segreva čez 900 stopinj celzija, je olje zelo obremenjeno in ima krajšo življenjsko dobo, samo mazanje pa ni optimalno. Zaradi tega je tudi ključnega pomena, da pri večjih obremenitvah, ko se ustavimo, tudi ne zaustavimo motorja takoj, ampak počakamo, da se ta nekoliko ohladi, saj v primeru, da tega ne storimo, lahko olje karbonizira. Pri tem so sintetična olja tudi veliko bolj odporna na visoke temperature, zaradi česar je za čim daljšo življenjsko dobo motorja ključnega pomena izbira primernih in kakovostnih olj.
Z dnevnim preverjanjem nivoja in kakovosti olja lahko tudi sami zelo natančno določimo njegovo trenutno stanje in uvidimo, ali je potrebna menjava ali ne.
Za nadaljnji oris, kje vse si vas serviserji najlažje privoščijo, pa smo sestavili naslednjo tabelo 12 najpogostejših prevar serviserjev:
1. Plačate olje in filter, zamenjajo pa samo olje
Da bi se izognili temu, pred odhodom na servis z ostrim predmetom nevpadljivo označite oljni filter. Po končanem servisu pa zahtevajte, da vam pokažejo zamenjani filter, ki ga dobro preglejte, s pomočjo označbe pa identificirajte svoj prvotni filter.
2. Plačate olje in filter, oni pa ne zamenjajo ničesar
Še huje kot v zgornjem primeru pa je, da vam serviser ne zamenja prav ničesar. Za prvo smo način, kako ugotoviti nepravilnost, že opisali, za primer drugega pa zahtevajte, da vam pokažejo prazne plastenke olja, preverite pa tudi stanje, v katerem je olje, kar storite s pomočjo pregleda palice za olje, kjer mora biti nivo olja blizu maksimuma, olje samo pa mora biti bistro in svetle barve. Če je olje temno in gosto, potem je to očiten znak, da so vam le dolili nekaj olja oziroma tega sploh niso storili.
3. Zaračunajo sintetično, dolijejo pa mineralno olje
To ja za vaš motor najbolj škodljiva prevara, saj jo je zelo težko odkriti, obenem pa na dolgi rok občutno zmanjša življenjsko dobo motorja. Edini način, kako se temu izogniti, je, da ste prisotni ob servisnem posegu, ob tem pa je ključno, da vam pokažejo, katero olje so uporabili.
4. Zaračunajo večjo količino olja od dejanske
Preden odidete na servis, poglejte v servisno knjižico oziroma v navodila za uporabo, kako velik je rezervoar za olje, s pomočjo palice pa poglejte tudi trenutni nivo olja. S tem boste dobili dober občutek, koliko olja naj bi serviser dolil, pri zamenjavi olja pa količina ne more presegati velikosti rezervoarja. Serviserji tu velikokrat dolijejo neko količino, na račun pa napišejo nekaj decilitrov večjo.
5. Zaračunajo menjavo zračnega in filtra klime, ne zamenjajo pa nič od tega
Tudi tu je najboljši način prepoznave nepravilnosti označba posameznih filtrov, kar pa je pri določenih dokaj težko storiti. Zato je najboljši način, da zahtevate, da vam vrnejo zamenjane dele, še bolje pa je, da ste pri servisu tudi dejansko prisotni. Seveda je najbolje, če imate serviserja, h kateremu sami prinesete rezervne dele, da le-te že pred prihodom označite in ob zamenjavi preverite označbe. To je sicer zamudno, ampak najbolj učinkovito. To je pri nas sicer možno le pri nepooblaščenih serviserjih.
Še posebej pozoren velja biti pri zamenjavi poškodovanih karoserijskih delov, da le-teh kleparji in ličarji ne bi zgolj popravili in ponovno prebarvali. To enostavno ugotovite z merilnikom globine laka, lahko pa tudi kar z magnetom.
6. Zaračunajo originalni del, vgradijo plagiat
Originalne nadomestne dele in plagiate je za laika zelo težko odkriti, zato ob prihodu na servis povprašajte, kakšne dele vam bodo vgradili in kakšna je razlika med originalnimi in neoriginalnimi. Velikokrat gre samo zato, da slednji nimajo pečata proizvajalca, ni pa nujno. To je še najtežje odkriti pri potrošnem materialu.
7. Zaračunajo originalne dele, vgradijo pa obnovljene
Še hujši kot zgornji primer mahinacije pa je, da vam serviser namesto originalnih rezervnih delov vgradi obnovljene. To je sicer ustaljena in velikokrat uporabljena praksa, še posebej pri turbopolnilnikih in recimo visokotlačnih črpalkah. Je pa res, da se morate vi s tem strinjati, temu primerna (beri: nižja) pa mora biti tudi sama cena rezervnega dela. Velikokrat vam ob menjavi kakšnega dražjega nadomestnega dela serviser sam ponudi obnovljenega, zato bodite na to pozorni.
8. Zaračunajo nov karoserijski del, a zgolj popravijo starega
To je velikokrat uporabljen trik serviserjev, še posebej če gre za manjše poškodbe na odbijačih, blatnikih in podobno. S prostim očesom je nepravilnosti, še posebej če ste laik, težko odkriti, prevaro pa je najlažje odkriti z merilnikom globine laka, če tega nimate, pa lahko veliko ugotovite tudi z navadnim magnetom (ta se mora povsod prijeti karoserije z enako močjo, če temu ni tako, je to dober indic, da je bil avto “šprican”). Temu se najlažje izognete, da zahtevate, da vam zamenjane dele pokažejo, vi pa si zapomnite, kje je bila poškodba.
9. Zamenjajo del, katerega menjava ni potrebna
Številni serviserji "radi" prehitro menjajo zavorne čeljusti, zavorne ploščice, sklopko in podobno, ker imajo na te rezervne dele tudi večjo provizijo (od 20 do 40 odstotkov). V izogib temu pred odhodom na servis prosite strokovnjaka, da se usede v avtomobil in preizkusi dotrajanost teh delov, saj ti hitro ugotovijo, ali so ti že tako dotrajani, da zahtevajo menjavo ali ne. Veliko pa o potrebni menjavi povedo tudi podatki, pri katerem številu prevoženih kilometrov je ponavadi določen del potrebno zamenjati. O tem povprašajte serviserja, ki vam to mora povedati, vi pa potem (na podlagi svojega stila vožnje) presodite, ali je res čas za zamenjavo ali ne.
Veliko uporabnih informacij lahko lastnik dobi tudi iz priročnika za uporabo. Ena takšnih je velikost rezervoarja za olje. Če zaračunana količina presega dejansko, je vsekakor nekaj narobe
10. Zaračunajo storitve, ki jih niso opravili
Ob prihodu na servis povprašajte, kaj je treba zamenjati in koliko bo to stalo. Ob opravljenem servisu in plačilu le-tega, pa bodite pozorni, da se tudi račun ujema z navedenim ob prihodu. O vsem, kar vam serviser ob prihodu ni povedal, pa vprašajte, ali je bilo to potrebno zamenjati in zahtevajte, da vam ta del tudi pokažejo. Če le gre, seveda.
11. Zaračunajo več delovnih ur od dejanskih
Tudi tega se velikokrat poslužujejo serviserji, vendar za vsak poseg obstajajo normativi znamke, ki se jih mora mehanik tudi držati. Zato ob prihodu zahtevajte, da vam povedo, koliko bo servis trajal, pri večjih posegih pa naj vam pokažejo tudi normativ proizvajalca. Veliko znamk pa danes uporablja tudi bolj podroben časovnik, kar pomeni, da je delovna ura razdeljena tudi na šest delov ali nekaj podobnega (normalna sta 10- ali 15-minutni interval, le redke znamke imajo recimo najmanj 30-minutnega).
12. Zaračunajo prilagoditev optike, česar ne opravijo
Veliko serviserjev ta poseg opravi le delno (preverijo in uravnajo le bočni nagib koles), kar je v praksi za laika težko opaziti. V izogib temu se na servis odpravite s strokovnjakom, ki bo znal na licu mesta določiti, ali je bil poseg tudi dejansko opravljen po normativih ali ne.
Vse večkrat pa vprašljivi serviserji iz določenega avtomobila kakšen "dražji" del tudi vzamejo in ga potem prodajo nekomu drugemu kot nov rezervni del. To je najbolj pogosto pri delih, kot so: lambda sonda, visokotlačne črpalke, vbrizgalke in podobno, saj je to zelo težko ugotoviti. Zato je tudi zelo pomembno, da se, ko najdete zaupanja vrednega serviserja, tega tudi držite. Le tako boste dejansko plačali to, kar dobite, vaš avtomobil pa bo tudi pravilno in redno vzdrževan. Na dolgi rok to veliko šteje, verjemite.
Več iz rubrike Pod lupo:
Človeška krutost tudi na Obali ne pozna meja!
Katera podjetja si jih še lahko privoščijo?
Policisti v Piranu preverjajo domnevno politično kadrovanje